Ind ekonomi och samhällsvetenskap

val, frist / Lp I

SPRÅK: Engelska

Sytse Strijbos Docent

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla fr o m ht 2001.

Grundläggande behöriget.

Kursens mål är att ge studenten
- kunskap om etik och normativa frågor avseende teknik i allmänhet och hur tekniken påverkar världen omkring oss
- förmågan att läsa och kritiskt granska texter om dagens tekniska filosofi samt att utveckla och uttrycka egna tankar och idéer i tal såväl som skrift

Etiska och normativa frågor angående teknologi diskuteras i stor utsträckning i moderna teknikstudier. När teknikerna börjar fundera över naturen och meningen med teknologin ägnar de sig inte längre enbart åt teknologi utan ägna i själva verket åt filosofi. Syftet med kursen är att koppla samman ingenjörskonst med mänskliga discipliner i ett brett angreppssätt på teknologin.

Del 1 i kursen ger en bild av modern kultur och pekar på behoven av och möjligheter till etiskt tänkande inom teknologin med focus på några tidstypiska karaktäristika
- teknologins dominans
- mångfalden av livsstilar och moraliska perspektiv
- fenomenet globalisering

Del 2 undersöker informations- och datateknologins betydelse för vår tid och dess påverkan på mänskligt liv.

Undervisningen sker på engelska. Den ges i seminarieform och ett aktivt deltagande krävs av studenterna.

Aktivt deltagande i seminarier genom att skriva och presentera kortare diskussionsinlägg.
Ytterligare studier av litteratur inom ett speciellt ämnesområde samt att skriva och presentera en uppsats.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Uppsats 3.0poäng
Aktivt deltagande i seminarier 2.0poäng

Artikelkompendium sammanställt av IES/isv.
Material som refereras i samband med undervisningen tillkommer.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-23