Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Ek, Val / Lp I

SPRÅK: Engelska/Svenska

Inger Bergström Univ lekt

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Avslutat IEF323, IEF324 eller motsvarande kurser. Om förkunskaperna inte är uppfyllda enligt ovan kontakta studievägledningen vid IES.

Kursen ska ur ett finansierings och investeringsperspektiv ge
- fördjupade kunskaper kring teoribildning avseende finansiella ställningstaganden

Kursen behandlar finansiella ställningstaganden utifrån företags och finansiärers perspektiv där informationsanvändning är centralt. Företags val av finansieringsform och hur möjligheter till finansiering skapas samt den finansiella marknadens bedömning av företag under påverkan av osäkerhet är områden som diskuteras. Finansiärerna representeras bl.a. av aktieägare (finansanalytiker), venture-capital företag, företagsänglar och bank. Kopplingar mellan forskning och praktiskt arbete görs utifrån nivåerna; enskilda beslutstagare, grupp/organisation samt marknad. Detta diskuteras från rationellt och irrationellt handlande.

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Kursen examineras genom aktivt seminariedeltagande och obligatoriska inlämningsuppgifter vid seminarietillfällena samt avslutande examination genom skriftlig rapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Finansiell bedömning, seminarier/praktikfall 5.0poäng

Litteraturen består av vetenskapliga artiklar vilka kommer att sammanställas i ett kompendium som utges av avdelningen för ekonomistyrning.

Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/första sammankomsten för att behålla sin kursplats. Om studenten inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat avdelningssekreteraren annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen.

Kontaktperson: Jeaneth Johansson

Ytterligare kursinformation: