Systemteknik

B G

D,E åk2 / Lp4

Anders Grennberg Bitr prof

Fastställd av institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från HT95.

SMS020 Signaler och system I, Linjära system (MAM069), Matematisk statistik (IEK020).

Kursen avser att ge färdighet att använda metoder som behövs där signaler som innehåller störningar
förekommer. Tillämpningar finns främst inom signalbehandling för bildbehandling, elektroteknik,
kommunikationsteknik och reglerteknik. Metodernas användning belyses med hjälp av exempel från
dessa områden.

Flerdimensionella stokastiska variabler, särskilt normalfördelningen. Sammansatta stokastiska variabler.
Korrelation och kovarians. Betingade fördelningar och prediktion. Stationära stokastiska processer,
spektralframställning, filtrering, prediktering. AR- och MA-processer. Statistikteori för stokastiska
processer. Brus som stokastisk process. Detektering av signaler i brus. Signalanpassade filter.
Laborationer: Simulering av flerdimensionella stokastiska variabler och normalprocesser. AR- och MA-
processer. Behandling av signaler som innehåller brus. Linjära system och spektraltätheter.

Undervisningen består av föreläsningar, lektionsundervisning samt obligatoriska laborationer.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. I undantagsfall kan muntlig tentamen förekomma.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laborationer 1.0poäng

Meddelas senare.
Senast reviderad litteratur: 1998-09-01

Kursen krävs för att läsa Digital signalöverföring SMS015 och examensinriktningen signalbehandling.

Kontaktperson: Anders Grennberg

Ytterligare kursinformation: