Systemteknik

B G

Med2 / Lp 4

Johnny Widén 1 fo ing

Fastställd av institutionen för systemteknik 2001-02-16 att gälla från HT2001.

Kursen är del två av tre kurser kring virtuella miljöer.

Årskurs 1: Virtuella miljöer I, 2 poäng
Årskurs 2: Virtuella miljöer II, 4 poäng
Årskurs 3: Virtuella miljöer III, 6 poäng

Kurserna tillsammans utgör en innovativ virtuell lärmiljö för studenter och lärare under hela
utbildningen. Kursen förenar i sig flera olika funktioner är en kombination av kurs och läromedel.

Kurserna syftar till

- att ge kompetens att tillsammans med andra kunna bygga upp och tekniskt realisera virtuell miljöer,
-att utveckla förmåga att kunna utnyttja dessa miljöer för kommunikation, informationsutbyte,
lärande och utveckling under utbildningen,
-att utveckla kompetens att kunna prova och utvärdera ny teknik utifrån teknisk funktionalitet
samt estetiska, pedagogiska och kommunikativa bedömningsgrunder,
-att ge grundläggande kunskaper i kommunikation och lärande och hur dessa processer
fungerar i olika medier,
-att utveckla förmåga att skapa kontakter, genomföra presentationer, handleda och lära andra
och kommunicera såväl internt som externt,
-att använda miljön för egen produktion och utvärdering och reflektion kring eget lärande.

-Analys av några tekniker för virtuella miljöer.
-Planering, uppbyggnad och användning av virtuella miljöer för dokumentation, utvärdering och lärande även i den egna utbildningen. Genomförs individuellt och i team.
-Grundläggande frågor kring lärande i virtuella rum - kommunikation, språk, psykologi.

Kursen består av en serie föreläsningar och workshops. I föreläsningarna ger en rad experter sina perspektiv på medieteknik. En rad laborationer med praktiska tillämpningar kommer att genomföras. Dessa kopplas dels till föreläsningarna dels till områden som studenter och lärare kommer överens om.

Utbildningen bygger på individuella och gruppbaserade inlärningsprocesser. Föreläsningar,
workshops och laborationer förutsätter närvaro och aktivt deltagande. Kursdeltagarna involveras i examinationen på så sätt att personliga portföljer i kursen utgör underlag för gemensam bedömning av studieresultaten. Som betyg på kursen används något av uttrycken Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Övrigt 4.0poäng