Samhällsbyggnadsteknik

S + Val: S / Lp III

SPRÅK: Engelska/Svenska

Glenn Lundborg Univ adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1995-06-07 att gälla från H95.

Grundläggande behörighet samt standard behörighet E.2.1.

Kursen ska ge inblick i den arbetsgång, de planeringsmetoder samt de olika mål och värderingar som ingår i processen trafikplanering.
Kursen ska även ge grundläggande kunskaper om vägars och gators utformning utifrån de trafikförutsättningar och transportbehov som råder.
Genom en större konstruktionsuppgift om kollektivtrafikplanering får studenten en belysning av de metoder och åtgärder som krävs för att minska de konflikter som dels uppstår inom trafiksystemet och dels mellan detta och omgivande verksamheter.

Trafikens uppkomst, omfattning och betydelse. Trafiken i planeringsprocessen. Gång- och cykeltrafik. Biltrafik. Kollektivtrafik. Miljöeffekter. Trafiksäkerhet. ARGUS. TRÅD.
Datorhjälpmedel i trafikplaneringen: EVA. VIPS.
Konstruktionsuppgift: Studera ett befintligt/framtida trafiksystem i ett område för att, via studier i fält och litteratur, skaffa underlag för att föreslå åtgärder och utformning.

Undervisningen består av föreläsningar och konstruktionsövningar samt laborationer. Inlämnande av konstruktionsuppgifter och deltagande i laborationer är obligatoriskt.

För godkänd kurs krävs godkänt projektarbete, godkända inlämningsuppgifter samt godkänd kontrollskrivning.
KURSENS BETYGSKALA: U 3 4 5

Övrigt 1.5poäng
Konstruktionsuppgift 1.5poäng
Laboration 1.0poäng

Trafiken i samhället. Grunder för planering och utformning.
B. Holmberg; C. Hydén m fl. Studentlitteratur 1996.
Övrig litteratur fastställs senare.

Rekommenderade förkunskaper: SBT010 Trafik- och bebyggelseplanering med "ekologiska" utgångspunkter.

Kontaktperson: Glenn Lundborg

Ytterligare kursinformation: