Samhällsbyggnadsteknik

V, Val: S / Lp II

SPRÅK: Engelska/Svenska

Lennart Widenfalk Bitr prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1996-03-18 att gälla från H96.

SBL001 eller SBL020, grundkurs i geologi.

Kursen avser att ge de studerande en översiktlig bild av ekonomiskt viktiga malm- och mineralfyndigheter samt deras bildning, uppsökande, ekonomisk värdering och tillgodogörande.

Malmer och industrimineral. De viktigaste malmtyperna och deras genetiska förhållanden. Malmbildning i relation till den kontinentala jordskorpans utveckling. Industrimineral, deras förekomst och bildningsbetingelser.
Fyndighetsgeografi. Den globala fördelningen av viktiga mineralråvaror. Presentation av de svenska malmregionerna med valda fyndighetsexempel. Statistik över utländsk och inhemsk mineralproduktion.
Prospekteringsstrategi. Hur initieras och finansieras prospektering. Företagsekonomiska, nationalekonomiska och strategiska aspekter på behovet av metaller och mineral. Risker.
Geologiska prospekteringsmetoder. Geologiska strukturer och malmer. Kopplingen mellan bergartstyper och mineraliseringar. Något om vittring och omvandlingar.
Provtagningsmetoder. Diamantborrning och provtagning av borrkärnor. Provtagning med hammarborrning och annan borrning. Fältprovtagning. Provhantering och analys.
Prospekteringsprojekt. Hur man kombinerar olika typer av geologiska, geokemiska och geofysiska metoder samt provtagningsmetoder beroende på fyndighetstyp och naturförhållanden. Prospekteringskostnader.
Lagar och förordningar. Den svenska minerallagen och dess tillämpningsföreskrifter. Något om de nordiska lagarna och generella, internationella regler.
Gruvgeologiska arbetsmetoder. Brytningssystem och gruvprospektering. Provtagnings- och karteringsmetodik.
Malmberäkningsmetodik. Bedömning av prover och analyser. Cut off-begreppet. Densitets- och medelvärdesberäkning. Malmgränsbestämning i borrhål. Beräkning av medelhalter i profiler och nivåer samt i block eller hela malmer. Geostatistiska metoder.
Haltkontroll och malmgränskontroller. Uppföljning av malmberäkning under brytning. Gruvkarteringsmetodik och dess beroende av brytningsystem.
Fältövning. Gruvgeologisk kartering i en fyndighet. Kartering och provtagning av borrkärnor samt malmberäkningsproblem från en fyndighet.

Undervisningen består huvudsakligen av föreläsningar som ägnas åt genomgång av grundläggande teori. Lektionsövningarna ägnas liksom fältövningarna åt tillämpning på konkret geologiskt material.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Projektuppgift 0.5poäng
Fältövning 0.5poäng
Tentamen 3.0poäng

Evans, A.M.Ore Geology and Industrial Minerals, An Introduction. 3rd ed. Blackwell, 1993.
Loberg, B. Geologi, Norstedts, 1993.
Widenfalk, L. Kompendier. HLu 1988.

Kontaktperson: Lennart Widenfalk