Samhällsbyggnadsteknik

Geovetenskap

V1, I / Lp I

Lennart Widenfalk Bitr prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1994-04-22 att gälla från H94.

Grundläggande behörighet för civiling. utbildningen.

Kursen avser att ge de studerande en introduktion i geologins grunder. Ämnet ger kunskaper som är av grundläggande betydelse för den blivande väg- och vattenbyggaren i hans/hennes arbete att dana jordskorpans yta till människors behov och naturens skydd.

Allmän geologi: Introduktion till geologistudierna. Jordens uppbyggnad. Jordskorpan. Plattektonik.
Mineralogi: Allmän och speciell mineralogi. Mineraldiagnostiska metoder.
Petrologi: Magmatiska, sedimentära och metamorfa processer samt bergarter. Diagnostiska metoder för bestämning av bergarter.
Tektonik: Jordskorpans strukturformer. Praktiska övningar på tektoniska begrepp.
Prekvartär och regional geologi: Den geologiska tidsskalan. Översikt över Skandinaviens geologi, särskilt Sveriges.
Kvartärgeologi och jordartslära: Recenta exogena processer. Nivåförändringar. Skandinaviens kvartära bildningar. Jordarterna, deras fysikaliska och kemiska egenskaper.
Kartor: Grundkartor samt geologiska och ingenjörsgeologiska kartor. Tolkning av kartor och profilkonstruktioner. Geologisk flygbildstolkning.
Människan och den geologiska miljön: Människan som geologisk faktor (case stories). Geologiska processer med för människan omedelbara konsekvenser.
Fältövningar och exkursioner: Praktiska övningar i geologisk kartläggning. Studiebesök vid socio-geologiskt intressanta lokaler (t ex gruvor, dagbrott, markrestaurerade områden, dammanläggningar).

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och seminarier jämte fältövningar. Obligatoriska moment är laborationer, fältövningar och seminarieuppgift. Föreläsningarna ägnas åt genomgång av grundläggande teori. Laborationerna ägnas åt konkret geologiskt material i form av mineral, bergarter och jordarter samt karttolkning. Seminarieövningar ägnas åt i litteraturen beskrivna konkreta fall.

Tentamen med differentierade betyg anordnas efter läsperiods slut. Provet är skriftligt och omfattar redogörelse för kursens teoretiska delar. Under läsperioden anordnas ett praktiskt prov i mineral- och bergartskännedom med betyget godkänd eller ej godkänd. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Fältövningar 0.8poäng
Laborationer och praktisk tentamen 1.0poäng
Tentamen, teori 2.2poäng

Eriksson, B. & Gembert, B.: Kvartärgeologi. Kompendium. Uppsala universitet. 1990.
Loberg, B.: Geologi. Norstedts, 1993.
Stenciler.

Kontaktperson: Lennart Widenfalk