Samhällsbyggnadsteknik

Val: S V / Lp III

SPRÅK: Engelska/Svenska

Lennart Widenfalk Bitr prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1994-04-22 att gälla från H94.

Geologi SBL001 eller SBL020.

Genom studier av deformationsmekanismer och strukturanalys av deformerade bergarter kommer kursen att ge en bas för olika typer av praktiskt geologiskt arbete inom gruvgeologi, gruvbrytning, malm- och mineralletning samt ingenjörsgeologi.

Plattektonik: Divergerande plattgränser och spridningszoner. Plattgränser vid förkastningar. Konvergerande plattgränser och kollisionszoner. Kontinentplattornas fördelning och rörelser.
Strukturanalys: Beskrivande geometrisk analys vilket omfattar både kartering och stereografisk projektion. Stress och Strain. Kinematisk och dynamisk analys.
Primära strukturer: Diskontinuitetsytor och olika former av kontakter. Primära sedimentära och vulkaniska strukturer, vilka kan användas för tolkningen av sekundära strukturer.
Sekundära strukturer: Normala och omvända förkastningar samt överskjutningar och skållor. Strykningsförkastningar. Stressfördelningen vid förkastningar. Veckning och veckningens betydelse för malmer. Sprickor, förskiffring, spaltning och lineation. Tektoniter.

Föreläsningarna tar upp den grundläggande teorin och olika praktiska tillämpningar. Lektionerna omfattar lösning av strukturgeologiska problem med dels stereografisk projektion och dels kartor och profiler.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg efter läsperiodens slut omfattande såväl teori som praktisk problemlösning. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Park, R.G.: Foundations of Structural Geology, Blackie, New York 1997 (135 p).

Kontaktperson: Lennart Widenfalk