Samhällsbyggnadsteknik

S + val S + K / Lp II

SPRÅK: Engelska/Svenska

A Lagerkvist Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 2001-02-14 att gälla från H01.

SBA001 och SBA003 eller motsvarande kurser

Kursens mål är att ge både kunskap om mekaniska och biologiska avfallsbehandlingsprocesser och redskap för att kritiskt bedöma och vidareutveckla dessa.

Kursen ger en överblick över enhetsoperationer inom mekanisk och biologisk avfallsbehandling. Behandlingsprocesserna diskuteras med avseende på avfallets karaktär, användbara mikroorganismer och dimensionering och design av anläggningar utifrån realistiska problem. De mekaniska och biologiska behandlingsprocessernas möjligheter och begränsningar sätts i samband med de kvalitetskrav, som ställs på behandlingsprodukterna.

Undervisningen består av lektioner, laborationer, övningsuppgifter och studiebesök.

Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg. Obligatoriska laborationer, studiebesök och övningsuppgifter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laborationer och övningsuppgifter 2.0poäng

Ecke, H. & Lagerkvist, A. (2000) Anaerobic treatment of putrescible refuse. Avd. f. avfallsteknik, LTU.

Kompendier i kompostering och mekanisk avfallsbehandling

Kontaktperson: Anders Lagerkvist