Material- och produktionsteknik

M3, M4 / Lp IV

SPRÅK: Engelska

David Legge 1 fo ing

Kursplanen är fastställd av institutionen för Material och produktionsteknik 1994-04-18 att gälla från H94.

MPR 014 Skärande bearbetning eller MPB 001 Bearbetningsteknik, och MPR 010 Produktionsteknik eller MPR 029 Automatisering, eller motsvarande.

Kursen skall ge grundläggande kunskaper om integrerade datorsystem och -teknik som används i mekanisk konstruktion och i tillverkningsindustri. Kursen kan anpassas för studenter med olika bakgrund och intresse genom projektdelen av kursen.

Datorer och datorsystem i industrin, nätverk, CAD överföringsstandard (IGES, STEP mm), CAM, e-handel, utveckling av CIM-strategi, framtida trender.

Kursmoment
Föreläsning 40%
Eget projekt 60%

Undervisningen består av föreläsningar, gruppdiskussioner och ett eget projekt. Självstudier utgör en viktig del av kursen och grund för diskussioner och projekt.

Skriftlig tentamen (50%) samt projektrapport med differentierade betyg (50%).
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Rapport 2.0poäng

Kurskompendium samt artiklar anpassade till studenternas bakgrund och interesse.

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: David Legge