Material- och produktionsteknik

M3, M4 / Lp III
MTM3 /

Esa Vuorinen Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen för Material- och produktionsteknik 1994-04-18 att gälla från H94.

MPM 018 Metalliska material och MPP 001 Icke metalliska material (keramer) eller motsvarande.

Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha:
-förståelse av hur stålets sammansättning och värmebehandling påverkar dess egenskaper;
-kännedom om förekomsten av och skydd mot olika typer av korrosion;
-kännedom om användning av och egenskaper hos pulvermetallurgiskt framställda produkter.

Stålets struktur, värmebehandlingar och egenskaper: faser och strukturbeståndsdelar, TTT- och CCT-diagram, värmebehandlingar, härdningsmekanismer och härdbarhet, anlöpning, ythärdning, rostfria stål samt verktygsstål.
Korrosionslära: elektrokemi, korrosionstyper, korrosionskontroll, oxidation, ytbehandling.
Pulvermetallurgi: pulverframställning samt metoder för formning och sintring, egenskaper hos olika pulvermetallurgiskt framställda material såsom hårdmetall, sinterstål och snabbstål, paralleller och skillnader jämfört med keramiska material.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och laborationer. Deltagande i laborationer är obligatoriskt.

Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg, godkända laborationsrapporter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 0.5poäng

Honeycombe R.W.K., Bhadeshia H.K.D.H. "Steels", 2nd Ed.;
Edward Arnold, 1995, ISBN 0340589469;
Mattsson E, "Elektrokemi och korrosionslära", Korrosionsinstitutet, Bulletin nr 100, Stockholm 1987, ISBN 91-87400-00-6;
"Introduction to Powder Metallurgy: the Process and its Products", EPMA Education & Training, UK 1995 (utdelas vid kursstart);
Information från svensk PM-industri (utdelas vid kursstart).

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktar examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: Esa Vuorinen