Material- och produktionsteknik

EEIGM,M4,M3 mM / Lp 3

SPRÅK: Engelska

Roger Andersson Doktorand

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Material- och produktionsteknik 2001-02-15 coh skal gälla från H01.

MPM 018 och MTM 061 eller liknande

Kursen skall ge fördjupade kunskaper i framtagning av formande verktyg för tunnplåts komponenter. Exempel på tunnplåtskomponenter är karossdetaljer på fordon av olika slag.
Denna kurs sker som en industribaserad projekt kurs där projekten ligger antingen i design skedet eller på en färdig komponent.
Detta sker genom användning av avancerade datorstödda simuleringsverktyg för virtuell verifiering av de plåtformande verktygen. Studenterna skall förstå och kunna ta fram experimentellt de materialparametrar och brottkriterier som är nödvändiga för simuleringar av tunnplåtskomponenter. Kursen skall även ge förståelse hur materialen deformeras plastiskt och kunna bedöma beräkningsresultaten från simuleringen. Studenterna skall kunna använde de senaste datorbaserade vision systemen för töjningsanalyser av fysiska tunnplåtskomponenter för verifiering av simuleringsresultaten.

Framtagning av brottkriterier, materialdata och övriga fysiska data för indata för plåtformnings simuleringar. Interaktionen mellan CAD/CAM data och simuleringsprogrammen. Simuleringsmetodik vid framtagning av tunnplåtsformande verktyg. Design krav för framtagning av tunnplåtsverktyg. Experimentell verifikation av simuleringsresultaten

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och grupp projekt.

Godkänd vid laborationer samt projektrapport. Differentierade betyg

Laboration 2.0poäng
Projekt 2.0poäng

Kurskompendier och vetenskapliga artiklar.

De studenter som ej anmäler sig inom de två första lektionspassen förlorar sin plats på kursen.

Kontaktperson: Roger Andersson