Maskinteknik

D M

M3, M4 / Lp II

Roland Larsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Inst för maskinteknik 2000-09-01 att gälla från H00.

MTM062 Hållfasthetslära och maskinelement.

Att ge fördjupad kunskap i maskinteknik samt ge en inblick i modernt ingenjörsarberte.

Kursen består av föreläsningar och projektarbeten. Föreläsningarna behandlar typiska maskinelement som t.ex lager, kammar, tätningar, kuggväxlar och motorer men också lite om mätteknik och mätdatainsamling. Projektarbetena består av dels en praktisk uppgift, som innebär styrning av och mätning på ett verkligt system med dator, och dels en simuleringsuppgift där ett matematiska simuleringsmodeller tas fram för ingenjörsmässiga analyser av verkliga system.

Föreläsningar och projektarbeten.

För betyg 3: Godkända projektarbeten, närvaro vid lektionerna, inlämningsuppgifter med godkänt resultat.
För betyg 4: Samma som för betyg 3 men med mycket väl genomförda projektarbeten.
För betyg 5: Samma som för betyg 3, tentamen 3 tim med resultat motsvarande mot betyget 5.
Rättning av tentamen enligt alternativ A i " Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Inlämningsuppgift 1.5poäng

Kompendium LTU.

Kursplanen var vid tillfället för tryckning inte färdigställd. Hänvisning sker till webben.

Kontaktperson: Roland Larsson