Väg- och vattenbyggnad

/ III,IV

SPRÅK: Engelska/Svenska

Milan Veljkovic Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

Fullgjort större delen av V-utbildningen, särskilt viktigt är det att förstå Finita Element Metoden.

Kursens mål är att ge en introduktion till finita elementmodellering av olika typer av strukturmekaniska problem och hur resultaten ska tolkas. För att kunna bearbeta och tolka resultat från kommersiella koder är det nödvändigt att behärska metoder för lösning av ingenjörsproblem.

Kursen inleds med en grundläggande introduktion till geometrimodellering, dvs pre-processing. Tre olika typer av strukturmekaniska problem kommer att behandlas i kursen: elastisk statisk analys, elastisk dynamisk analys samt icke-linjär beräkning av ett konstruktionselement. Konstruktioner av olika material kommer att behandlas i kursen t ex stål, betong, is, trä eller en kombination av två olika material.

Ett numeriskt exempel kommer att behandlas inom varje typ av problem. Efter genomgång av exemplen kommer studenterna att få en obligatorisk inlämningsuppgift på tre olika områden enligt deras intresse eller tre uppgifter inom ett område. Inlämningsuppgifterna ska lösas i grupper om två studenter. Alla inlämningsuppgifter ska vara godkända innan studenten får en slutuppgift med svårighetsgrad beroende av intresse och målsättning.
Studenterna ska använda kommersiella FEM-program som ABAQUS eller DIANA (eller motsvarande program) för beräkningar och som pre-processor (och post-processor) används FEMGV/VIEW. Individuell plan med tidsschema görs för varje student/grupp.

Studenterna ska skriva alla uppgifter och projektuppgift i html-format.

Projekt (slutuppgift) 1.0poäng
Uppgifter 3.0poäng

Kurslitteraturen finns tillgänglig på institutionens Intranet, http://cygni.anl.luth.se

Kursen körs via Internet.

Kontaktperson: Milan Veljkovic

Ytterligare kursinformation: