Väg- och vattenbyggnad

V5 / I,2,3,4

SPRÅK: Engelska/Svenska

Milan Veljkovic Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

Fullgjort större delen av V-utbildningen särskilt viktigt är det att förstå Finita Element Metoden.

Kursens mål är att introducera finita elementmodellering av olika typer av strukturmekaniska problem och hur resultaten ska tolkas. För att kunna bearbeta och tolka resultat från kommersiella koder är det nödvändigt att behärska metoder för lösning av ingenjörsproblem.

Kursen inleds med en grundläggande introduktion till geometrimodellering d v s pre-processering. Fyra olika typer av strukturmekaniska problem kommer att behandlas i kursen: elastisk statisk analys, elastisk dynamisk analys samt icke -linjära beräkningar av stål- och betongkonstruktioner.

Ett numeriskt exempel kommer att behandlas inom varje typ av problem. Efter genomgång av exemplen kommer studenterna att få en obligatorisk inlämningsuppgift på tre områden enligt deras intresse. Inlämningsuppgifterna ska lösas i grupper om två studenter. Alla inlämningsuppgifter ska vara godkända innan varje student får en slutuppgift med svårighetsgrad beroende av intresse och målsättning. Studenterna ska använda kommersiella FEM-program: ABAQUS eller DIANA för beräkningarna och som pre-processor (och post-processor) används FEMGEN/VIEW.

Studenterna ska skriva alla uppgifter i html format, presentera och försvara sitt projekt för att få slutbetyg. Presentationen ska innehålla kontroller av resultaten från FEM-beräkningarna. Betygen är individuella och baserade på kvaliten på de inlämningsuppgifter och projekt som genomförts under kursen samt förståelse av de lösta problemen.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Seminarium 2.0poäng
Projektuppgifter 2.0poäng

Kurslitteraturen finns tillgänglig på institutionens Intranet, http://cygni.anl.luth.se

Kursen körs via Internet.
Kontaktperson: Milan Veljkovic