Väg- och vattenbyggnad

K Pousette Fo ing

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad

ABG 002 (Geoteknik, gk)

Kursen skall ge nödvändiga kunskaper om hur en miljögeoteknisk utredning bör utföras. Ett mål är att kunna ta fram lämpliga förslag på efterbehandlingsåtgärder av förorenade markområden. Detta kräver kunskap om bl a geologiska bildningar, provtagning av förorenad jord och vatten, markkemi, föroreningars spridning i mark och saneringsmetoder. Kursen skall även ge kunskap och information om barriärtekniskt byggande med naturliga material såväl som med syntetiska. Med ett djupare tekniskt kunnande kan en spridning till recipienten av många oönskade ämnen förhindras, bl a genom att åstadkomma en naturlig fastläggning i jorden. Kursen skall även belysa problem med radon och ge en inblick i de lagar som är tillämpliga inom området förorenad mark.

Ingenjörsgeologi: Anläggningstekniskt viktiga kvartära bildningar och karakteristiska jordprofiler innehållande olika jordtyper skall genomgås.
Miljögeotekniska markundersökningar: Hur miljögeotekniska undersökningar bör företagas för att utreda hur marken kan komma att påverkas eller har påverkats av olika föroreningar.
Markkemi: Organiska och oorganiska föroreningars spridning i mark. Här ingår markens filter- och barriäregenskaper och hur olika faktorer kan påverka dessa. Bl a ingår dräneringsproblem och försurning som kan ge mögelskador respektive korrosion.
Barriärteknik: Leror (olika lermineral), bentonitliners, geomembran, uppbyggnad av olika barriärkonstruktioner.
Marksanering: Olika typfall av föroreningsskador. Tillämpbarhet och begränsningar i olika saneringsåtgärder.
Radon: Vad innebär radon i mark och hur undersöks om radon förekommer och hur undviks att vid nybyggnation skapa ett radonproblem.
Juridik: Laglig hantering av markföroreningar mm.

Undervisningen sker i form av föreläsningar (lektioner), konstruktionsuppgift och laborationer. Konstruktionsuppgiften tar upp de olika delmomenten som ingår i en miljögeoteknisk utredning, från det att en förorening misstänks tills dess att saneringsåtgärder föreslås. Avsikten är att ge en praktisk tillämpbarhet av kursinnehållet. I laborationerna kommer barriärmaterial att skärskådas och saneringsmetoder för dieselförorenad jord och vatten kommer att undersökas. Redovisning av konstruktionsuppgift och laborationer sker skriftligt, i rapportform. Konstruktionsuppgiften redovisas även muntligt.

Skriftlig tentamen ges med differentierade betyg. För att erhålla godkänt betyg på kursen krävs godkända laborationer och konstruktionsuppgift.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 0.5poäng
Konstruktionsuppgift 1.5poäng

Vägledning för miljötekniska markundersökningar, Del I Strategi och del II Fältarbeten,
Naturvårdsverket, Rapport 4310 och 4311.
Åtgärdsteknik - Metoder för efterbehandling och sanering av förorenad mark, Naturvårdsverket, Rapport 4232.
Miljögeoteknik, AFR-kompendium 7, M‡csik, J., Pousette, K. & Jacobsson, A. Avd för Geoteknik, LTU, 1998.

Kontaktperson: Kerstin Pousette

Ytterligare kursinformation: