Väg- och vattenbyggnad

Bo Westerberg Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och Vattenbyggnad

ABG002

Ge studenten avancerade kunskaper om uppbyggnad av vägar och järnvägar samt om moderna metoder att konstruera och bygga väg- och järnvägsbankar.
Studenten skall efter kursen ha goda kunskaper i hur jord och andra material kan användas vid bankbyggnad samt hur jordbankar kan förstärkas.
Studenten ska efter kursen ha avancerade kunskaper om metoder att förstärka undergrunden i samband med bankbyggnad.

Beskrivning av undergrunden och geologisk uppbyggnad. Geotekniska undersökningar i samband med väg- och järnvägsbyggnad. Belastning till följd av banktyngd och trafikbelastning. Jordbankars stabilitet. Bärighet hos undergrunden. Tryckbankar. Acceptabla sättningar. Beräkning av sättningar.

Översikt av metoder för förstärkning av undergrunden. Tillfällig överhöjning. Förbelastning och vertikaldränering. Kalk/cementpelare. Bankkpålning, pliggpålning. Blockförstärkning. Termiska metoder. Injektering.

Bankuppbyggnad. Val av jordmaterial. Ytpackning. Djuppackning. Djupvibrering. Fallviktspackning. Sprängning. Kontroll av packning.

Användning av alternativa material i bankar. Lättfyllning. Jordarmering

Tjäle. Tjälnerträngning. Tjällyftning. Tjälskydd. Tjällossning.

Miljöhänsyn vid väg- och järnvägsbyggnad. Skydd av markområden.

Linjeföring i plan och profil.

Undervisningen består av lektioner som varvas med övningar. Under kursens gång behandlas en större konstruktionsuppgift som löses gruppvis. Merparten av undervisningen kretsar kring konstruktionsuppgiften.

Skriftlig tentamen i slutet av kursen. Rättning enligt alternativ A i: "Regler för tentamen". Konstruktionsuppgiften betygssätts och utgör del i slutbetyget
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Konstruktionsuppgift 2.5poäng

Kompendium i Vägbyggnad, M. Lindmark, LTU.
Projektrapporter producerade under kursens gång.
Litteratur i anslutning till projektuppgiften.

Kontaktperson: Bo Westerberg

Ytterligare kursinformation: