|
|
|
|
PÄS030 Närsamhället sv/sa - Närsamhället som läromedel 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7, ma/na / åk 2, lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Åke Forslund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP046 och PÄP044. MÅL De studerande skall efter avslutad kurs: - ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden samt deras historiska och religiösa särart, - ha utvecklat förmågan att se tidsdimensionen i närsamhällets utveckling och att reflektera över sin egen identitet, - kunna utveckla och bearbeta egna attityder till livsfrågor, etik och moral, - kunna bearbeta och utveckla användningen av närsamhället i undervisningen, - kunna planera och utarbeta en ortsinventering som modell för närsamhällsstudier, - kunna använda matematiken som verktyg i vardagen. INNEHÅLL MOMENT 1. Samhällsvetenskap Grundläggande kunskaper om kartor, deras konstruktion och användningsområden. Väder, klimat och årstider Jorden och jordytan Basnäringarna jordbruk och skogsbruk Det moderna Sveriges framväxt Den demokratiska värdegrunden Hembygdens samhällsförhållanden Lokal och regional styrelse Samhällsekonomi med inriktning mot kommuner och landsting Fackliga frågor Närsamhället insatt i Barentsregionens och de nordiska staternas historia Specifika religiösa och profana kulturmiljöer inom regionen Ursprungsbefolkning och riksbildningar Kristendomens uppkomst och utveckling samt dess påverkan av upplysningstiden och pietismen och den s.k. sekulariseringen Det religiösa livet i närsamhället, dess rötter och framväxt samt religionens betydelse för den enskilda människan och samhället Kyrkor och religiösa strömningar i det moderna samhället
MOMENT 2. Matematik | |
Matematik/tentamen | 2.0poäng |
Samhällsvetenskap/ortsinventering | 2.0poäng |
Samhällsvetenskap/tentamen | 6.0poäng |
LITTERATUR Beskow, P (1994). Trons vägar, om religion och livsfrågor för klasslärare och andra vetgiriga. Stockholm: Proprius förlag. Björklund, G (1993). Handbok i geografi. Stockholm: Natur och kultur. Bogren, J m.fl. (1995). Klimatologi - Meteorologi. Göteborg. Gustavsson, A (1996). Kommunal självstyrelse. SNS Förlag. ISBN 91-7150-611-X. Gustafsson, H (1997). Nordens historia. En europeisk region under 1200 år. Lund: Studentlitteratur. Liber kartor (1996 el. senare). Norstedts världsatlas. 4,. Rev. uppl. Stockholm: Norstedt. Lundholm, K O, Groth, Ö J & Petersson, R Y (1996). North Scandinavian History. Luleå: I-tr./Grafiska huset. Lundqvist, J (1993 el. senare). Geologi. Processer - landskap - naturresurser. Lund: Studentlitteratur. Selander, S-Å (1993). Undervisa i Religionskunskap. Lund: Studentlitteratur. Unenge, J m fl (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5. REFERENSLITTERATUR Rönnlund, B (senaste upplagan). Teori och experiment för lärare och elever. Del 2. Luleå: Norrlands skolkonsult. Stephansson, O (senaste upplagan). Jord, berg, luft, vatten. Stockholm: Utbildningsradion. Vetenskapens värld (1992-1995). 6 Jordens utveckling. Köpenhamn: Bonniers. Vetenskapens värld (1992-1995), 3 Jordens yta. Köpenhamn: Bonniers.
|
ÖVRIGT RESURSER: Ma 2p, Ge 2p, Sk 2p, Hi 2p, Re 2p. Kontaktperson: Åke Forslund |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |