Institutionen för lärarutbildning
|
PÄS026 Förskolläraryrket 10.0 poäng
|
ÄMNE (enl SCB) Didaktik
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl åk 1 / Lp 3
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Åke Forslund Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-10-20 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12.
FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP044
MÅL
De studerande ska ha:
- fördjupade kunskaper om de krav som ställs på förskolläraren utifrån,
- gällande styrdokument och internationella överenskommelser,
- kunskap om förskolan i ett historiskt och ett samhällsvetenskapligt perspektiv,
- kunskaper om innehåll och arbetssätt i förskolan samt
- fördjupade kunskaper om barns utveckling 0-6 år, med särskild tonvikt på åldern 0-3 år.
INNEHÅLL
Förskolans historia och framväxt
Förskolan i framtiden
Barnomsorgen i socialtjänstlagen; Pedagogiskt program för förskolan
Läroplaner och internationella överenskommelser
Ansvarsfrågor och sekretess
Kommunala mål och riktlinjer
Barnets utveckling 0-6 år
Innehåll och arbetssätt i förskolan med observationer och pedagogisk planering
Arbetslaget och föräldrasamverkan
Barns uppväxtvillkor
Etik i förskolläraryrket
Informationssökning II
Informationssökning - bibliotekskurs
UNDERVISNING
Kursen ska utmärkas av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför de studerande fyra veckors praktik i förskolan. I praktiken ingår en ämnesövergripande praktikuppgift.
EXAMINATION
Examination sker genom skriflig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
Informationssökning II/kursuppgifter |
1.0poäng |
Förskollärarens yrkesroll/kursuppgifter |
4.0poäng |
Praktik/praktikrapportering |
5.0poäng |
LITTERATUR
Birgerstam (1992). Manligt och kvinnligt i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00230-0.
Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber utbildning. ISBN 91-634-0729-9.
Guvå, F (1985). Från jag till vi. Socialstyrelsen.
Lökken, G & Söbstad, F (1995). Observation och intervju i förskolan.
Niss, G & Söderström, A-K (1996). Små barn i förskolan. Studentlitteratur.
Pramling, I (1993). Barnomsorg för de yngsta. Socialstyrelsen. Allmänna förlaget.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna.
Skolverket (1998). Jord för växande. ISBN 91-89313-05-4.
Socialstyrelsen (1995:2). Barnomsorgen i socialtjänstlagen.
Svenska kommunförbundet (1998). Sekretess i förskola och skola mm. Kommentus förlag. ISBN 91-7099-758-6.
Tallberg Broman, I (1995). Perspektiv på förskolans historia. Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ISBN 91-38-31413-6.
Valbar litteratur om barns utveckling med inriktning mot låg ålder samt barns uppväxtvillkor.
ÖVRIGT
RESURSER: Met 2p, Ped 2p, Sa 2p, Pr 4p.
Kontaktperson:
|
|