Institutionen för lärarutbildning
|
PÄS021 Kultur och samhälle 10.0 poäng
|
ÄMNE (enl SCB) Samhällskunskap
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp, Skellefteå / Lp 4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Maj-Britt Hademalm Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - Fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid.
MÅL
De studerande skall ha:
- kunskap om statens, kommunens, landstingens och församlingars uppgifter och organisationer,
- kunskap om kommunens fritids-, kultur- och socialpolitik - skolpolitik,
- kunskap om fritidsverksamhetens organisation och styrning,
- kunskap om skolans organisation och styrning,
- kunskap om gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg,
- insikter och kunskap om olika religioners roll i människans liv,
- kunskap om etniska gruppers och minoriteters situation, kulturmöten, flerkulturalism och flerspråkighet, samt
- kännedom om internationaliseringens roll och konsekvenser.
INNEHÅLL
Staten, kommuner, landsting och församlingar
Närsamhället, regioner, nationer, övernationella organ, EU
Fritiden och kulturen som regional utvecklingsfaktor
Fritidsverksamheten i samhället
Gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg
Aktuell lagstiftning inom socialtjänsten
Invandrar- och flyktingpolitik
Kulturbegreppet och kulturanalys
Nya rörelser i samhället
Olika religioner
Kulturmöten
Språket som identitet
Minoriteter
Internationalisering
Rasism
UNDERVISNING
I kursen ingår lektioner, gruppdiskussioner, seminarier och fältstudier. I kursen ingår även ett problembaserat arbete med utgångspunkt i ungdomars fritid.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
Kulturen och samhället/problembaserat arbete |
4.0poäng |
Kulturmöten, religioner, inv.o.flyktingpol./litt.sem |
4.0poäng |
Fritidsverksamheten i samhället/temaarbete |
2.0poäng |
LITTERATUR
- (1994). Uppväxt i andra länder. ENSAC Sweden. Liber Utbildning.
Armelius, B-Å (red) (1996). Vård av ungdomar med sociala problem - en forskningsöversikt. Statens Institutionsstyrelse och Liber Utbildning AB. ISBN 91-634-1682-4.
Gustavsson, A (1996). Kommunalt självstyre. SNS Förlag. ISBN 91-7150-611-X.
Hettne, B (1992). Internationella relationer. Studentlitteratur. ISBN 91 44 34511 9.
Langley, M (1994). Världens religioner. Libris.
Lodenius, A-L & Wikström, P (1997). Nazist, rasist eller bara patriot? Rikspolisstyrelsen. ISBN 91-87203-51-0.
Lundh, C, Olsson, R. Från arbetskraftsimport till flyktinginvandring. SNS Förlag, 1999. ISBN 91-7150-729-9.
Rinman, E & Rembe, M (1996). Lagboken för barn och ungdomar. Värnamo: Fälts. ISBN 91-1-963072-7.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-883-72-92-8.
Tägil, S (red) (1993). Europa - historiens återkomst. Gidlunds förlag. ISBN 91 7844 200 1.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94). ISBN 91-38-31413-4.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf94). ISBN 91-38-30246-2.
Skönlitterärt verk.
Vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor.
Ytterligare litteratur tillkommer i samråd med examinator.
ÖVRIGT
RESURSER
Sk 3p, Re/Hi 3p, Ped/Met 2p, Sv 2p.
Kontaktperson:
|
|