Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP060 Specialpedagogik - damp, autism 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar kurs /
Gr 1-7, Fl, Fp / åk3, lp3:1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-01-28.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

MÅL
Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism och DAMP samt om samhällsansvaret för dem som fått dessa diagnoser. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen.

INNEHÅLL
Lagstiftning: skollag, SoL, LSS
Styrdokument för förskola - skola
Autism, DAMP
Förhållningssätt och arbetsmetoder
Att vara förälder

UNDERVISNING
Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete i autism/DAMP

EXAMINATION
Examination sker genom litteraturseminarier, fördjupningsarbete och skriftlig individuell uppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Damp 2.0poäng
Autism 2.0poäng
Samhällsansvar, intresseorganisationer 1.0poäng

LITTERATUR
Beckman, V; Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och kultur. ISBN 91-27-03835-1.
Freltofte, S (1998). Att stödja barn med DAMP. Neuropedagogik för barn och föräldrar. Natur och kultur. ISBN 91-27-07157-x.
Gillberg, C (1994). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och kultur. ISBN 91-27-03051 2.
Styrdokument för förskola, skola, förskoleklass och fritidshem.
Duvner, T (1994) Barnenspsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A B W Medicin, Liberutbildning, ISBN 91-634-0668-3.

En av följande biografier eller liknande:
Andersson, U (1999) Vild källa.
Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5.
Grandien, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber. ISBN 91-634-0673-x.
Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91.972641-2-1.
Tikkanen, M (1992). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0.
Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9.


Senast reviderad litteratur: 2000-01-28

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 5p.

Kontaktperson: Majbritt Persson

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18