Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP048 Läraren som ledare, gymnasielärarutbildning 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Spets Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-02.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
á skaffar sig kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i gymnasieskolan
á skaffar sig insikter i pedagogiskt ledarskap och ämnesdidaktisk tillämpning
á utvecklar sin färdighet i praktisk yrkesutövning
á blir förtrogen med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen

INNEHÅLL
á Gymnasieskolan i det svenska skolväsendet. Styrdokument.
á Gymnasielärarens uppdrag och grundfunktioner. Etik och sekretess. Miljöperspektiv och internationella perspektiv i undervisningen.
á Individ- och grupputveckling - i allmänhet och i ämnesdidaktiskt perspektiv
á Kommunikation och samtal. Konflikthantering och mobbning.
á Pedagogiskt ledarskap för ämneslärare.
á Forskningsmetodik relaterat till examensarbetet


UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. Under kursen gör den studerande fältstudier i specialpedagogik som förberedelse för undervisningsmoment i nästkommande kurs.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.5poäng
Praktik 4.0poäng
Forskningsmet relaterat till examensarbetet 1.5poäng
Ped ledarskap, ämnesdidaktisk tillämpning 1.0poäng
Individ- och grupputv, ämnesdidaktisk tillämpning mm 1.5poäng
Gymn.skolans org, styrdokument, läraruppdraget 0.5poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Forskningsmetodik: Ej fastställd.
Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Skolverket. Vem bestämmer? Beställningsnummer 94:85. Liber.
Skolverket. Överenskommet.
Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlittertur. ISBN 91-44-00329-3.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Ahrenfelt, B & Berner, R (1994). Konflikthanteringsboken. Malmö: Liber-Hermods. ISBN 91-23-01450-4.
Arwedson. Didaktik för lärare.
Assermark, G & Sörensson, K (1996). Arbetslag i gymnasieskolan. Stockholm: ITK läromedel J:B Grafiska AB. ISBN 7157 155.
Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur.
Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala, en bok för människor i kontaktyrken. Stockholm. ISBN 91-44-32721-8.
Fahrman, M (1998). Mobbning.
Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Lauvås. Handledning och praktisk yrkesteori-1.
Hägg, K & Kuoppa, S (1997). Professionell vägledning - med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00235.
Maltén, A. Lärarkompetens.
Nilsson, B (1994). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-31362-4.
Silén, C (1996). Ledsaga lärande. Linköping. ISBN 91-7871-871-6.
Rohlin, L et al (1994). Strategiskt ledarskap i lärsamhället. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-86312-01-4.
Rothny-Östberg, M & Rosendahl, S. Samtal som utvecklar. Malmö. ISBN 91-23-01443-1.0

Senast reviderad litteratur: 2000-02-02

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3,5p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1,5p.

Kontaktperson: Birgitta Spets

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18