Luleå University of Technology
home search contact us student
Course Catalog 00/01


Department of Education

PÄP048 The Teacher as Leader 15.0 ECTS credits

TIMEPERIOD:
Q2

LANGUAGE:Swedish

EXAMINER
Birgitta Spets Univ adj


PREREQUISITES
General entrance requirements and course admission requirements for teacher training

COURSE AIM
The aims of the course are that students:
- acquire knowledge of demands and expectations that confront an upper secondary school
teacher
- gain insight into educational ledarchip and applied didactics
- develop skills in the practical exercise of the teaching profession
- adopt a scientific approach to learning and teaching role

CONTENTS
- Upper secondary school and the Swedish school system. Policy and procedure guidelines/
requirements.
- The tasks and basic funktion of an upper secondary school teacher. Ethics and professional
secrecy. Environmental and international perspectives in teaching.
- Individual and group development in general and from a didactic perspective.
- Educational leadership for subject teachers.
- Research methodology related to the degree project.

TEACHING
The teaching will take the form of the lectures, seminars and problem-based group work. The groups will consist of representatives of different subject areas. The theoretical aspects of the course will be integrated with the practical training. The students will be required to carry out field studies in special education preparatory to theoretical aspects of the following course.

EXAMINATION
Written and oral examination, individually and in group.
COURSE GRADE SCALE: pass/fail

ITEMS/CREDITS
Degree project 2.25ECTS
Work placement 6.00ECTS
Research methodology related to the degree project 2.25ECTS
Educational leadership. Applied didactics 1.50ECTS
Individual and group development. Applied didactics 2.25ECTS
The organisation of upper secondary school/requirements 0.75ECTS

COURSE LITERATURE
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00089-8.


Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Forskningsmetodik: Ej fastställd.
Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.
Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Skolverket. Vem bestämmer? Beställningsnummer 94:85. Liber.
Skolverket. Överenskommet.
Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlittertur. ISBN 91-44-00329-3.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Ahrenfelt, B & Berner, R (1994). Konflikthanteringsboken. Malmö: Liber-Hermods. ISBN 91-23-01450-4.
Arwedson. Didaktik för lärare.
Assermark, G & Sörensson, K (1996). Arbetslag i gymnasieskolan. Stockholm: ITK läromedel J:B Grafiska AB. ISBN 7157 155.
Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur.
Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala, en bok för människor i kontaktyrken. Stockholm. ISBN 91-44-32721-8.
Fahrman, M (1998). Mobbning.
Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Lauvås. Handledning och praktisk yrkesteori-1.
Hägg, K & Kuoppa, S (1997). Professionell vägledning - med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00235.
Maltén, A. Lärarkompetens.
Nilsson, B (1994). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-31362-4.
Silén, C (1996). Ledsaga lärande. Linköping. ISBN 91-7871-871-6.
Rohlin, L et al (1994). Strategiskt ledarskap i lärsamhället. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-86312-01-4.
Rothny-Östberg, M & Rosendahl, S. Samtal som utvecklar. Malmö. ISBN 91-23-01443-1.

REMARKS


Further information: International Office


Valid for the academic year 00/01.

Web Editor: Karin.Lindholm@dc.luth.se


The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish


LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399
Last edited 2000-12-18