|
|
|
|
PÄP042 Ungdomars lärande - behov och förutsättningar 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp, Skellefteå / T3, lp 1-2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Annika Strömqvist Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-11-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-01-27. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kurserna PÄS020, PÄP037 och PÄP038. MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig: - fördjupade teoretiska kunskaper om ungdomars lärande, - kunskaper om förutsättningar och eget ansvarstagande för en utveckling mot en lärande pedagog, - kunskaper om skapande ämnens funktion som uttrycks- och bearbetningsformer till stöd för ungdomars lärande, - kännedom om fritidspedagogers funktion i en utveckling mot en lärande organisation, - insikter i könstillhörighetens betydelse för lärande, - kunskaper om begreppet handikapp, fysiska och psykiska funktionshinder, - kunskaper om gällande lagstiftning, samhälleliga stödåtgärder och handikapporganisationers verksamhet - kunskaper om fritidspedagogers funktion för ungdomar i behov av särskilt stöd, - kunskaper om egna attityder och värderingar till grund för det egna förhållningssättet i yrkesrollen, - förutsättningar för att tillämpa innehåll och arbetssätt till stöd och hjälp för ungdomar i behov av särskilt stöd, - kännedom om datoranvändning och andra informationsteknologiska hjälpmedel för stimulans och undervisning i den praktiska verksamheten, - förmåga att tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt , - kännedom om frågor i den aktuella forskningen och debatten om lärande och handikapp. INNEHÅLL MOMENT 1. Ungdomar med behov av särskilt stöd. Begreppet handikapp - olika funktionshinder. Lagstiftning och bestämmelser Handikapporganisationer Integrering och specialinstitutioner Etiska frågor Datorer och informationsteknologi MOMENT 2. Praktik Praktik inriktad mot särskilt stöd och lärande. Praktikrapportering MOMENT 3. Lärande Erfarenhet och lärande Metakognition Lärande pedagog i en lärande organisation Uttrycks- och bearbetningsformer vid lärande Kön och lärande MOMENT 4. Projektarbete Vetenskapligt förhållningssätt och metodik Projektarbete inriktad mot handikapp kopplat till lärande UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten, projektarbete och praktik. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Praktik/praktikrapport med uppföljning | 8.0poäng |
Projektarbete/projektrapport | 3.0poäng |
Ungdomar med behov av särskilt stöd/tentamen | 4.0poäng |
Lärande/tentamen | 5.0poäng |
LITTERATUR Backman, J (1998) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00417-6. Bakk, A & Grunewald, K (1998). Omsorgsboken. Lund: Liber Utbildning. ISBN 91-47-04863-8. Ejvegård, R (1996). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Lund: Liber förlag. ISBN 91-634-0729-9. Gunnarsson, B. (1999) Lärandets ekologi. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00334-X. Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Stockholm: Runa förlag. ISBN 88298-24-8. Lendahls, B & Runesson, U (1996). Vägar till lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00073-1. Skoglund, E (1990). Lusten att skapa. Stockholm: Berghs förlag. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4. Starrin, B & Svensson, P-G (1994). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39861-1. Tillkommer litteratur efter överenskommelse med examinator. Vetenskapligt material om ca 150 sidor kring lärande och dessutom skönlitteratur i anslutning till kursens delmoment. Referenslitteratur tillkommer i anslutning till projektarbete och praktikuppgift.
Senast reviderad litteratur:
2000-01-27
|
ÖVRIGT RESURSER: Moment 1: Ped 1p, Met 1p, Sk 2p (inkl. etik) Moment 2: Met 1p, Praktik 7p. Moment 3: Ped 3p, Mu/Bof 2p. Moment 4: Ped 1p, Met 2p. Kontaktperson: Annika Strömqvist |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |