|
|
|
|
PÄN036 Jorden och livets system, statistik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7, ma/nv / åk 3, lp1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Marie Leijonmarck Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-10. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄS030 och PÄN024. MÅL De studerande skall efter kursen ha fördjupade kunskaper om: - livets högre organisationsnivåer, organism-population-samhälle, deras utveckling, funktion och struktur - villkoren för och betydelsen av biologisk mångfald - energiflödet från solen genom olika naturliga och tekniska system på jorden - jorden som system, meteorologi och magnetfält - kosmologi och människans plats i universum - viktiga egenskaper hos vatten, dess roll som lösningsmedel och transportmedel - materiens oförstörbarhet, omvandlingar, nedbrytning, kretslopp och spridning - risker med, och hantering av kemikalier och brandfarliga ämnen - datorn som hjälpmedel vid behandling och redovisning av ett statistiskt material - statistikens betydelse för att kunna dra slutsatser vid jämförelse mellan olika populationer - lägerskolans idé och genomförande. De studerande skall utveckla: - omsorg om och respekt för naturen och det levande - förmåga att reflektera över och diskutera sin egen och andras miljö- och natursyn - insikter som ger möjlighet till helhetssyn på naturvetenskapen - förmåga att kunna förbereda, genomföra samt redovisa en undersökning De studerande ska utveckla förtrogenhet: - med den naturvetenskapliga undervisningens metodik och didaktik i allmänhet och utomhuspedagogik i synnerhet - grundskolebarns föreställningar om ekologiska processer De skall vidare ha valt ämne för och planerat sitt examensarbete. INNEHÅLL Organismvärldens diversitet, utveckling och systematisering. Botanisk och zoologisk fysiologi och anatomi i ett evolutionsperspektiv. Artkunskap, fauna och flora. Skolträdgårdens didaktik. Ekologi, innefattande även vinterekologi, limnologi och marinbiologi. Natursyn i ett historiskt perspektiv. Utomhuspedagogik och miljödidaktik. Meteorologi, jordens fysik, astronomi och kosmologi.
Vattnets kemi, inklusive löslighet, jämvikter och pH-begreppet. Oxidation och reduktion. | |
Praktik/lägerskola | 1.0poäng |
Examensarbete | 1.0poäng |
Matematik/projekt | 1.0poäng |
Naturvetenskap/laborationer, kursuppgifter | 3.0poäng |
Naturvetenskap/tentamen | 4.0poäng |
LITTERATUR Andersson, S, Sonesson, S & Vannerberg, N-G (1989). Kemin i samhället. ISBN 91-634-1192-X. Brunn, B & Singer, A (1985). Alla Europas fåglar i färg. Bonnier Fakta. ISBN 91-34-50328-5. Campbell, N A (1996). Biology, 4th ed. Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-8053-1957-3. Fitter, R & Fitter, A (1993). Bonniers Flora i färg. Bonnier Alba. ISBN 91-34-51461-9. Helldén, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber. ISBN 91-634-0523-7. Joesten, M D & Wood J L (1996). World of Chemistry, 2nd ed. ISBN 0-03-004463-4. Johansson, S (red) (1987). Runt i Naturen del 1. Utbildningsradion. ISBN 91-26-80550-2. Giancoli, D C (1998). Physics Principles with Applications. Prentice Hall. ISBN 0-13-611971-9. Rudberg (1993). Statistik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 2. Sörlin, S (1991). Naturkontraktet. Carlssons Bokf. ISBN 91-7798-44-7-1. REFERENSLITTERATUR Friluftsfrämjandet (1995). Utebildning. Naturligtvis! ISBN 91-971862-0-1. Harlen, W (1985). Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7. Moché, D L (1993). Astronomy: a self teaching guide. John Wiley & Sons, Inc. ISBN 0-471-53001-8.
|
ÖVRIGT RESURSER: Bi 4p, Fy 1p, Ke 2p, Ma 1p, Praktik/lägerskola 1p, Ex.arb. 1p. Kontaktperson: Marie Leijonmarck |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |