Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Kommunikation och språk

KSS619 Svenska som andraspråk A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska som andra språk

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
frist / ht - vt,
/ ht - vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ann-Mari Bergkvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd vid Institutionen för Kommunikation och språk 1994-06-09
och kommer att gälla tills vidare. Reviderad av prefekten 990622.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Svenska 3 åk i gymnasieskolan.


MÅL
Kursen syftar till:
- att ge grundläggande ämnesteoretiska kunskaper i svenska som andraspråk,
- att anlägga didaktiska aspekter på undervisningen i svenska som andraspråk.

INNEHÅLL
Moment 1. Migration och kulturmöten, 4 poäng.
Momentet ger kunskap om Sveriges inhemska minoriteter och om olika invandrargrupper i Sverige. Orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrings- och minoritetspolitik. Dessutom grundläggande värderingar ur religiöst och etniskt perspektiv. Kulturmöten och framtidsperspektivet. Invandrares och minoriteters sociala och psykologiska situation. Introduktion i svenska språket ur invandrarperspektiv.

Moment 2. Fonetik, 5 poäng.
Momentet ger grundläggande kunskaper om talets produktion, akustik och perception samt om svenskans ljudsystem, uttal och prosodi. Svenskans fonologi i ett språktypologiskt och kontrastivt perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenskan för invandrare. Övning ges i att analysera och bedöma invandrares språkproduktion.

Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng.
Momentet ger grundläggande kunskaper om svensk grammatik och språkanvändning. Svenskans struktur behandlas i ett språktypologiskt och kontrastivt sammanhang. Särskild uppmärksamhet ägnas åt sådana företeelser som brukar vålla problem vid invandrares inlärning av svenska.

Moment 4. Andraspråksinlärning, 5 poäng.
Momentet ger grundläggande kunskaper om förstaspråksinlärning och om olika teorier och modeller för andraspråksinlärning hos barn och vuxna. I samband därmed belyses tvåspråkighetens pedagogiska konsekvenser. Momentet innehåller också det didaktiska perspektivet på andraspråksinlärning.

Moment 5. Projektarbete, 1 poäng.
Momentet syftar till att ge övning i att tillämpa de kunskaper och färdigheter som in-hämtats i de övriga momenten genom att den studerande ensam eller i grupp gör en undersökning som rör frågeställningar och problem förknippade med svenska som andra språk. Förslag till ämne ges under kursen.




UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Aktivt deltagande fordras
och närvaro är därför obligatorisk.

EXAMINATION
Examination sker i form av fortlöpande bedömning under kursens gång samt skriftliga prov på moment 1 - 4. Skriftlig dokumentation av grupparbete i moment 1 och projektarbete i moment 5. På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Migration och kulturmöten 4.0poäng
Andraspråksinlärning 5.0poäng
Grammatik och språkanvändning 5.0poäng
Projektarbete 1.0poäng
Fonetik 5.0poäng

LITTERATUR
Moment 1. Migration och kulturmöten, 4 poäng.
Hyltenstam, K (red) (1999) Sveriges sju inhemska språk - ett minoritetsperspektiv. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00777-9. (Läses enligt överenskommelse).
Statens invandrarverk (1996) Rasismens varp och trasor. SIV.
Kopierat material tillkommer.

Referenslitteratur
Forskningsrådsnämnden (1986) Invandrarspråken- ratad resurs.
Jernström, E & Johansson, H (1997) Kulturen som språngbräda. Lund: Studentlitteratur.
Lendahls, B & Nordheden, I (1990) Kulturmöten i klassrummet. Utbildningsförlaget.
Nordheden, I (1993) Jag kan namnet på elva farfar. Mångkulturellt centrum.
Statens invandrarverk (1996) Bota eller skrota invandrarpolitiken. SIV.
Statens invandrarverk (1996) På tal om invandrare. SIV.
Wellros, S (1993) Kulturmöten till vardags. Stockholm: Liber.


Moment 2. Fonetik, 5 poäng.
Andersson, A-B (1981) Diktamensundersökning. I: Tingbjörn, G & Andersson, L-B. Invandrarbarnen och tvåspråkigheten. Stockholm: Liber (Tillhandahålls av institutionen).
Bannert, R (1987) Ordstruktur och prosodi. I: Hyltenstam, K (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber (Tillhandahålls av institutionen).
Bannert, R (1990) På väg mot svenskt uttal. Lund: Studentlitteratur.
Elert, C-C (1995) Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Gårding, E (1977) Talet. I: Pettersson/Badersten. Språk i utveckling. Lund: Liber läromedel. (Tillhandahålls av institutionen).
Kopierat material tillkommer


Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng.
Ekerot, L-J (1995) Ordföljd, Tempus, Bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-51785-8.
Holm, L & Larsson, K (1980 eller senare) Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3.
Liljestrand, B (1993) Så bildas orden. Handbok i ordbildning. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6.
Teleman, U (huvudred) (1987) Grammatik på villovägar. Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-350046-x.
Teleman (1992), (artikel) "grammatik" i Nationalencyklopedin.
Viberg, Å & Ballardini, K & Stjärnlöf, S (1986) Svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN 91-27-50149-3.
Ytterligare en grammatik väljs ur referenslistan.
Kopierat material tillkommer.


Referenslitteratur
Andersson, E (1993) Grammatik från grunden. En koncentrerad svensk satslära. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-700-2.
Bergner, E & Nylund, E (1993) A Compact Swedish Grammar. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-13917-2.
Jörgensen, N & Svensson, J (1986 eller senare) Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38-61700-5.
Lindberg, E (1980) Beskrivande svensk grammatik / Ebba Lindberg; under medverkan av Ove Oskarsson. 2., omarb. uppl. Stockholm: AWE/Geber. ISBN 91-20-06242-7.
Ljung, M & Ohlander, S (1987) Allmän grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60007-2.
Nylund, E & Holm, B (1985) Deskriptiv svensk grammatik. Stockholm: Skriptor. ISBN 91-7282-002-0.
Thorell, O (1977 eller senare) Svensk grammatik. Andra upplagan. Stockhom: Esselte studium. (Scandinavian University Books.) ISBN 91-24-27469-0.
Wijk-Andersson, E (1989 eller senare) Ny grammatik. Det svensk språkets struktur. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-640-5.


Moment 4. Andraspråksinlärning, 4 poäng.
Andersson, L-G (1987 eller senare) Språktypologi och släktskap. Skriptor. ISBN 91-7282-243-0.
Bergman, Sjöqvist, Bülow, Ljung (1992) Två flugor i en smäll. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-11637-7.
Hultinger, E-S & Wallentin, C (red) 81996) Den mångkulturella skolan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00208-4.
Hyltenstam, K & Stroud, C (1991) Språkbyte och språkbevarande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-33241-6. (Valda delar).
Hyltenstam, K (red) (1996) Tvåspråkighet med förhinder? Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61441-1.
Lightbown, P M & Spada, N (1995) How languages are learned. Oxford University Press. ISBN 0-19-437169-7.
Kopierat material tillkommer.

Moment 5. Projektarbete, 1 poäng.
Svenska skrivregler (1991) utgivna av Svenska Språknämnden Almqvist & Wiksell.


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15