Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS638 Historia C/D 40.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Historia

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99 -
/ VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Handledare

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Historia A + B, 40 poäng

MÅL
Kursens syfte är att de studerande förvärvar fördjupade kunskaper och färdigheter utöver grundkurserna på A- och B-nivå, samt väsentligt vidgad förmåga till självständig problemdiskussion och kritisk bearbetning av det historiska källmaterialet. Ett kompletterande syfte för utbildningar inom det humanistiska området är förmågan att korrekt använda svenska språket i tal och skrift.
Kursens syfte är att ge fördjupade insikter i vetenskaplig metodik samt vidgad förmåga till självständiga problem-diskussioner och kritisk bedömning av den vetenskapliga litteraturen, vidare att ge en orientering inom de olika forskningsfält, som anknyter till de studerandes utbildningsmål.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Dokumentation och historieteori, 5p.
I momentet introduceras de studerande i de för historievetenskapen väsentligaste vetenskapsteoretiska och samhällsteoretiska problemen. Här ingår också en kort introduktion i historievetenskapens historia. Avsikten är att ge de studerande elementära kunskaper i arkivordningsprinciper och bibliotekskunskap, bibliografi och viktigare källserier samt att göra dem förtrogna med olika principer för källbearbetning. I momentet ingår även övningar i handskriftsläsning.

MOMENT 2. Valbar kurs, 5p.
Momentet omfattar val av en av följande kurser. Alla kurser kommer inte att ges varje termin.
a. Undervisningshistoria
b. Industri- och bergshistoria
c. Militärhistoria
d. Samisk historia
e. Kvinnohistoria
f. Demografisk historia
g. Nordkalottens historia
h. Modern internationell historia
i. Dessutom finns möjlighet att i samråd med examinator själv sammansätta en kurs med ett litteraturomfång av 2500 sidor.



MOMENT 3. Uppsats, 20p.
Under kursen skall författas en vetenskapligt dokumenterad uppsats på vilken ställs väsentligt högre krav i fråga om självständighet och kritisk materialbearbetning än vid föregående mer grundläggande kurser. Uppsatserna, liksom om möjligt även förberedande PM, skall behandlas vid uppsatsseminarierna. Examination och betyg avser såväl uppsatsens kvalitet som diskussion och aktivitet vid seminarierna.
Momentet innehåller också krav på att uppsatsen skall integrera historieteoretiska, vetenskapsteoretiska och metodiska frågor. Uppsatsen kan med fördel knytas till ett kommande avhandlingsarbete.

MOMENT 4. Historiografi, 5p.
Detta moment utgör en historiografisk fördjupning över huvuddragen i historieforskningens utveckling internationellt och nationellt, med fördjupning inom några tidsskeden och olika aktuella teoretiska frågeställningar.

MOMENT 5. Valfri temakurs, 5p.
Momentet innebär ett självständigt studium av vetenskaplig litteratur och att i samråd med examinator själv sammansätta en kurs med ett litteraturomfång av 2500 sidor. Den studerande kan också välja bland forskarutbildningarnas temakurser i Sverige och utomlands. Den valfria temakursen består i huvudsak av en litteraturkurs, men vanligt är också att den typen av kurser väljer studenterna bland tillgängliga och lämpliga forskarkurser i Sverige och utomlands.
Exempel på sådana temaområden är:
- The Industrial Process of the Barents Area
- Environmental History
- The Impact of Religions on History
- Urban History
- The International Cultural Heritage
- Postcolonial History
- The Silk Road: An Eurasian Interaction

UNDERVISNING
Kursens utformning medger ett hänsynstagande till skilda utbildningsmål. Kursen omfattar fem moment. Här ställs i jämförelse med tidigare kurser högre krav på vetenskaplighet vad gäller teoretisk medvetenhet, metodisk säkerhet, kunskap om källor och litteratur, vetenskapligt förhållningssätt och självständighet. Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Valfri temakurs/tentamen 5.0poäng
Historiografi/tentamen 5.0poäng
Uppsats 20.0poäng
Valbar kurs/tentamen 5.0poäng
Dokumentation och historieteori/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Bauman, Z (1994). Auschwitz och det moderna samhället. Daidalos.
Dahlgren, S & Florén, A (1996). En introduktion till modern historieforskning. Studentlitteratur.
Drugge, U & Johansson, M (red) (1997). Historisk sociologi. Studentlitteratur.
Johansson, T & Miegel, F (1996). Kultursociologi. Studentlitteratur.
Nordin, S (1995). Från tradition till apokalyps. Symposium.
Runeby, N (1998). Framstegets arvtagare. Europas idéhistoria. 1900-talet. Natur och kultur.

Ytterligare litteratur meddelas innan kursstart.

ÖVRIGT
MOMENTLEDARE TILLIKA EXAMINATOR:
1. Bert Mårald
2. Kenneth Awebro, Bert Mårald, Lars-Erik Nyman. Examinator: Str Lisbeth Lindström
3. Kenneth Awebro, Bert Mårald, Lars-Erik Nyman. Examinator: Str Lisbeth Lindström
4. Kenneth Awebro
5. Lars-Erik Nyman

RESURSER: Hi 40p.

Kontaktperson: Lisbeth Lindström


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15