Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS630 Religionsvetenskap A/B 40.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Religionsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99 -
/ VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majvor Ekberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier

MÅL
Kursens mål är att den studerande ska tillägna sig:
á kunskap om och förståelse för de skilda religionernas och livsåskådningarnas innehåll, uttrycksformer och funktion, samt deras betydelse för såväl den enskilda människan som samhället i historia och nutid.
á kunskap om etiska teorier och centrala begrepp som grund för argumentation och ställningstaganden i etiska och existentiella frågor
á grundläggande metodiska färdigheter och vetenskapsteoretisk orientering
á grundläggande kännedom om didaktiska överväganden inför valet av undervisningsinnehåll och undervisningsmetoder

INNEHÅLL
MOMENT 1. Bibelvetenskap, 8p
Delmoment 1. Gamla testamentet. Det israelitiska folkets politiska och religiösa omvärld. Kanonhistoria och isagogik. Gamla testamentets sammanfattade historia. De enskilda böckernas tillkomsthistoria, innehåll och teologi. Interpretation av valda texter.
Delmoment 2. Nya testamentet. Politiska och religiösa förhållanden vid tiden för Jesus framträdande, hans liv och förkunnelse. Evangeliernas och vissa av brevens tillkomsthistoria, innehåll och teologi. De första kristna församlingarnas tro och liv. Interpretation av valda texter.

MOMENT 2. Kristendomens historia, 8p
Den kristna kyrkans och teologins utveckling från fornkyrka till vår egen tid, med inriktning på kontinuitet och förändring i samspelet med det omgivande samhället och dess kulturella utveckling under skilda tidsepoker. (Kyrkan och senantiken, kyrkan och den kristna enhetskulturen, kyrkan och sekularisering)

MOMENT 3. Religionshistoria med religionsfenomenologi, 8p
Islams uppkomst och läroinnehåll. Judendomens och islams fortsatta historia fram till vår tid. Asiens religioner,- särskilt hinduismens och buddhismens historiska och läromässiga utveckling, mer översiktligt behandlas Kina och Japans religioner. De skriftlösa kulturerna med inriktning på ritens meningsbärande funktion, mot bakgrund av en översikt av de tre aspekterna, religion, världsbild och människosyn. Orientering om nya religiösa rörelse i Sverige och den västerländska kultursfären.



MOMENT 4. Religionsbeteendevetenskap, 8p
Utifrån en presentation av de grundläggande teorierna inom de skilda områdena studeras individens och gruppens religiösa utveckling, erfarenheter och beteenden. Bl.a. behandlas frågan om människans verklighetsuppfattning, meditationens och mystikens psykologi, själavården och psykologin, sekten i ett sociologiskt och psykologiskt perspektiv. Religionsundervisningens mål, innehåll och metoder, samt en orientering om den religiösa inlärningen i ett historiskt perspektiv.

MOMENT 5. Tros- och livsåskådningsvetenskap, 8p
Introduktion i teorier och metoder för analys av innehållet i livsåskådningar med betydelse för nutida västerländskt kultur- och samhällsliv. Introduktion i religionsfilosofins metoder för studiet av dess arbete med att analysera och kritiskt bedöma religiösa trosföreställningar. Introduktion i etiska teorier och begrepp som grund för etisk argumentation och ställningstagande. Bidragen till utformningen av den västerländska etiken. Etiska frågor i dagens samhälle. Den klassiska kristna trosläran i jämförelse med modern teologi.

UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Inom de moment eller del av moment som har didaktisk inriktning integreras detta med de ämnesteoretiska studierna.

EXAMINATION
Examination sker genom både muntliga och skriftliga tentamen, dels enskilda, dels till viss del i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Tros- och livsåskådningsvetenskap/tentamen 8.0poäng
Religionsbeteendevetenskap/tentamen 8.0poäng
Religionshistoria med religionsfenomenologi/tentamen 8.0poäng
Kristendomens historia/tentamen 8.0poäng
Bibelvetenskap/tentamen 8.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Albrektsson, B & Ringgren, H (1992). En bok om Gamla testamentet. Lund.
Gerhardsson, B (1996). En bok om Nya testamentet. Kristianstad.
Jensen, T, Rothstein, M & Podeman Södensen, J (1996). Religionshistoria, Ritualer, Mytologi, Ikonografi. Nora: Nya Doxa. (valda delar ca 40s)
Kieffer, R (1994). I närkamp med bibeln. Borås.
Bibeln /Gt 1917, NT
Fritt vald lämplig bibelatlas

MOMENT 2
Borgehammar, S (red) (1993). Kyrkans liv. Introduktion till kyrkovetenskapen. Stockholm.
Brohed, I (1996). Kristendomens historia. Från reformationstid till nutid. (säljs på institutionen)
Eriksson, G & Frändsmyr, T (1992). Idéhistoriens huvudlinjer. Stockholm. (valda delar)
Nylund, B (1990). Teologi genom seklerna. Uppsala.


MOMENT 3
Frisk, L (1998). Nyreligiositet i Sverige, ett religionsvetenskapligt perspektiv. Nora: Nya Doxa.
Jensen, T, Rothstein, M & Podeman Södensen, J (1996). Religionshistoria, Ritualer, Mytologi, Ikonografi. Nora: Nya Doxa. (valda delar)
Alternativt
Nielsen, N C Jr m.fl. (1992). Religions of the World. New York. (valda delar)
Sharma, A (ed) (1987). Woman in World Religions. New York. (valda delar)

MOMENT 4
- (1995). Föreningen Lärare i Religionskunskap. Årsboken.
Bergstrand, G (1992). Från naivitet till naivitet. Om James Fowlers modell för trons utveckling. Stockholm.
Geels, A & Wikström, O (1993 eller senaste) . Den religiösa människan. Psykologiska perspektiv. En introduktion till religionspsykologin. Lund.
Gustafsson, G (1991). Tro, samfund, samhälle. Stockholm.
Larsson, R (1993). Introduktion till religionspedagogiken. Lund.
Marton, F m.fl. (1989). Inlärning och världsuppfattning. Stockholm.
McGuire & Meredith, B (1992). Religion. The Social Context. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Pettersson, T & Geyer, K (1992). Värderingsförändringar i Sverige. Den svenska modellen, individualismen och rättvisan. Stockholm.
Selander, S-Å (1993). Undervisa i religionskunskap. Lund: Studentlitteratur.

MOMENT 5
Andersen, S (1997). Som dig själv. En inledning i etik. Falun: Nya Doxa.
Bråkenhielm, C-R (red) (1994). Aktuella livsåskådningar. Del I Existentialism, Marxism. Falun: Nya Doxa. (valda delar)
Bråkenhielm; C-R (red) (1991). Aktuella livsåskådningar. Del II Feminism, Ekosofi, Humanism, Livsåskådningspespektiv i psykologin och naturvetenskapen. Nora: Nya Doxa. (valda delar)
Ford, D F (1991). Modern teologi. Del I och II. Stockholm. (valda delar)
Hemberg, J, Holte, R & Jeffner, A (1982). Människan och Gud. En kristen teologi. Lund.
Peterson, M m.fl. (1997). Förnuft och religiös tro. Nora: Nya Doxa.
Pettersson, PE (1971 eller senare). Att tolka Gud idag. Debattlinjer i aktuell teologi. Stockholm.

Inom de olika momenten tillkommer studiematerial och texter i samband med undervisningen. Viss litteratur kan ändras i samråd med undervisande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER: Re 40p.

Kontaktperson: Mayvor Ekberg


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15