Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS030 Närsamhället sv/sa - Närsamhället som läromedel 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7, ma/na / åk 2, lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Åke Forslund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP046 och PÄP044.

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs:
- ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden samt deras historiska och religiösa särart,
- ha utvecklat förmågan att se tidsdimensionen i närsamhällets utveckling och att reflektera över sin egen identitet,
- kunna utveckla och bearbeta egna attityder till livsfrågor, etik och moral,
- kunna bearbeta och utveckla användningen av närsamhället i undervisningen,
- kunna planera och utarbeta en ortsinventering som modell för närsamhällsstudier,
- kunna använda matematiken som verktyg i vardagen.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Samhällsvetenskap
Grundläggande kunskaper om kartor, deras konstruktion och användningsområden. Namngeografi
Väder, klimat och årstider
Jorden och jordytan, naturgivna processer och effekter på jordytan
Basnäringarna jordbruk och skogsbruk
Det moderna Sveriges framväxt
Den demokratiska värdegrunden
Hembygdens samhällsförhållanden
Lokal och regional styrelse
Samhällsekonomi med inriktning mot kommuner och landsting
Fackliga frågor
Närsamhället insatt i Barentsregionens och de nordiska staternas historia
Specifika religiösa och profana kulturmiljöer inom regionen
Ursprungsbefolkning och riksbildningar
Kristendomens uppkomst och utveckling samt dess påverkan av upplysningstiden och pietismen och den s.k. sekulariseringen
Det religiösa livet i närsamhället, dess rötter och framväxt samt religionens betydelse för den enskilda människan och samhället
Kyrkor och religiösa strömningar i det moderna samhället


MOMENT 2. Matematik
Talteori, geometri, algebra och problemlösning
Matematisk didaktik för grundskolans tidigare skolår

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, studiebesök, exkursioner. Ett viktigt inslag i undervisningen är strävan mot aktiverande, gruppbaserade, problemorienterade och ämnesövergripande arbetsformer. I kursen ingår också att planera, genomföra och presentera en "ortsinventering".

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Matematik/tentamen 2.0poäng
Samhällsvetenskap/ortsinventering 2.0poäng
Samhällsvetenskap/tentamen 6.0poäng

LITTERATUR
Beskow, P (1994). Trons vägar, om religion och livsfrågor för klasslärare och andra vetgiriga. Stockholm: Proprius förlag.
Björklund, G (1993). Handbok i geografi. Stockholm: Natur och kultur.
Bogren, J m.fl. (1995). Klimatologi - Meteorologi. Göteborg.
Gustavsson, A (1996). Kommunal självstyrelse. SNS Förlag. ISBN 91-7150-611-X.
Gustafsson, H (1997). Nordens historia. En europeisk region under 1200 år. Lund: Studentlitteratur.
Liber kartor (1996 el. senare). Norstedts världsatlas. 4,. Rev. uppl. Stockholm: Norstedt.
Lundholm, K O, Groth, Ö J & Petersson, R Y (1996). North Scandinavian History. Luleå: I-tr./Grafiska huset.
Lundqvist, J (1993 el. senare). Geologi. Processer - landskap - naturresurser. Lund: Studentlitteratur.
Selander, S-Å (1993). Undervisa i Religionskunskap. Lund: Studentlitteratur.
Unenge, J m fl (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5.
REFERENSLITTERATUR
Rönnlund, B (senaste upplagan). Teori och experiment för lärare och elever. Del 2. Luleå: Norrlands skolkonsult.
Stephansson, O (senaste upplagan). Jord, berg, luft, vatten. Stockholm: Utbildningsradion.
Vetenskapens värld (1992-1995). 6 Jordens utveckling. Köpenhamn: Bonniers.
Vetenskapens värld (1992-1995), 3 Jordens yta. Köpenhamn: Bonniers.

ÖVRIGT
RESURSER: Ma 2p, Ge 2p, Sk 2p, Hi 2p, Re 2p.

Kontaktperson: Åke Forslund

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15