|
|
|
|
PÄP634 Spec.ped.-socioemotionella störn., mobbning, barnmisshande 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-99 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Arne Forsman Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande. MÅL Efter avslutad kurs skall deltagarna vara väl införstådda i forskning rörande specialpedagogik, socioemotionella störningar, s k utsatta barn, mobbning och barnmisshandel. De skall ha tillförskaffat sig kunskap, förståelse och förtrogenhet om rubricerat innehåll och känna till samhällets syn på och stödinsatser för barn och ungdomar inom berörda områden. De studerande skall nöjaktigt kunna redovisa detta i muntlig och skriftlig form. INNEHÅLL Kurslitteratur, IT-material samt referenslitteratur. I kursen behandlas: Specialpedagogik som arbetsområde och utbildning Socialtjänstlag, arbetsmiljölag, skollag Läroplaner och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet Forskningsmetodik och rapportskrivning Teorier om attityder och attitydförändring Socioemotionella störningar Utsatta barn Barnmisshandel Mobbning UNDERVISNING De lärarledda lektionerna förutsätter obligatorisk, aktiv närvaro genom krav på inlämnande av enskilda skriftliga reflektioner. Självstudier av kurs- och referenslitteratur. Litteraturseminarier. Projektarbetsredovisningar. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Enskild skriftlig tentamen på kurslitteratur | 2.0poäng |
Projektarbete inom valt område (2-5 ovan)/rapport | 3.0poäng |
Barnmisshandel/litteraturseminarium, paper | 1.0poäng |
Mobbning/litteraturseminarium, paper | 1.0poäng |
Utsatta barn/litteraturseminarium, paper | 1.0poäng |
Socioemotionella störningar/litteraturseminarium, paper | 1.0poäng |
Specialpedagogik/litteraturseminarium, paper | 1.0poäng |
LITTERATUR Fors, Z (1995). Makt, maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0. (ca 130s) Ljungström, K (1990). Mobbning i skolan. Ett kompendium om mobbning samt om mobbningsbehandling enligt Farstamodellen. Ordkällan/Pedaktiv, K Ljungström, Olaus Magnus väg 37, 121 48 Johanneshov. Malthen, A (1992). Grupputveckling. ISBN 91-44-35281-6. (ca 220s) Olwaeus, D (1992). Mobbning i skolan. Vad vi vet och vad vi kan göra. Stockholm: Almqvist & Wiksell. (ca 120s) Sharp, S & Smith, P. K (red) (1994). Strategier mot mobbning. ISBN 91-44-61821-2.
Tillkommer, i samråd med lärare, referenslitteratur samt ett vetenskapligt arbete.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |