Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP634 Spec.ped.-socioemotionella störn., mobbning, barnmisshande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Arne Forsman Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs skall deltagarna vara väl införstådda i forskning rörande specialpedagogik, socioemotionella störningar, s k utsatta barn, mobbning och barnmisshandel. De skall ha tillförskaffat sig kunskap, förståelse och förtrogenhet om rubricerat innehåll och känna till samhällets syn på och stödinsatser för barn och ungdomar inom berörda områden. De studerande skall nöjaktigt kunna redovisa detta i muntlig och skriftlig form.

INNEHÅLL
Kurslitteratur, IT-material samt referenslitteratur.
I kursen behandlas:
Specialpedagogik som arbetsområde och utbildning
Socialtjänstlag, arbetsmiljölag, skollag
Läroplaner och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet
Forskningsmetodik och rapportskrivning
Teorier om attityder och attitydförändring
Socioemotionella störningar
Utsatta barn
Barnmisshandel
Mobbning


UNDERVISNING
De lärarledda lektionerna förutsätter obligatorisk, aktiv närvaro genom krav på inlämnande av enskilda skriftliga reflektioner. Självstudier av kurs- och referenslitteratur. Litteraturseminarier. Projektarbetsredovisningar.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Enskild skriftlig tentamen på kurslitteratur 2.0poäng
Projektarbete inom valt område (2-5 ovan)/rapport 3.0poäng
Barnmisshandel/litteraturseminarium, paper 1.0poäng
Mobbning/litteraturseminarium, paper 1.0poäng
Utsatta barn/litteraturseminarium, paper 1.0poäng
Socioemotionella störningar/litteraturseminarium, paper 1.0poäng
Specialpedagogik/litteraturseminarium, paper 1.0poäng

LITTERATUR
Fors, Z (1995). Makt, maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0. (ca 130s)
Ljungström, K (1990). Mobbning i skolan. Ett kompendium om mobbning samt om mobbningsbehandling enligt Farstamodellen. Ordkällan/Pedaktiv, K Ljungström, Olaus Magnus väg 37, 121 48 Johanneshov.
Malthen, A (1992). Grupputveckling. ISBN 91-44-35281-6. (ca 220s)
Olwaeus, D (1992). Mobbning i skolan. Vad vi vet och vad vi kan göra. Stockholm: Almqvist & Wiksell. (ca 120s)
Sharp, S & Smith, P. K (red) (1994). Strategier mot mobbning. ISBN 91-44-61821-2.

Tillkommer, i samråd med lärare, referenslitteratur samt ett vetenskapligt arbete.


REFERENSLITTERATUR
Aarland, S-O (1988). Mobbning och våld. Hur du förebygger. Arlöv: Natur och Kultur.
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Björndell, D (1987). Att åtgärda våld och mobbning i skolan. Falköping: Ekelunds förlag AB.
Ellmin, R (1987). Att hantera konflikter i skolan. ISBN 91-40-711897. (ca 150s)
Heinemann, P-P (1987). Mobbning. Gruppvåld bland barn och vuxna. ISBN 91-27-01695-1. (ca 190s)
Johansson, H (1996). Examensarbeten. CRTL, Högskolan I Luleå.
Permer, K & Permer, L G (red) Psykologi - en grundbok (kap 2). ISBN 91-44-24941-1. (ca 70s)
Utbildningsdepartementet (1994). Lpo-94, Lpf-94. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna.
Utbildningsdepartementet (1994). Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Lokala planer för elevvård.
Fritt valt examensarbete, Lärarutbildningarna, Luleå, som behandlat mobbning. (ca 25s)
Tillkommer
Debattmaterial, artiklar och reportage i media
IT-material om mobbning

Kontaktperson: Arne Forsman


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15