Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP403 Utveckling, teori och praktik samt examensarbete 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gl 4-9 / åk 5, lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP402

MÅL
Studerande ska efter avslutad kurs kunna
- förbereda, genomföra och följa upp praktiken utifrån den aktuella läroplanen
- reflektera över sin och andras pedagogiska grundsyn
- redovisa och opponera ett examensarbete enligt "Luleåmodellen"

INNEHÅLL
Praktik
Praktikförberedelse
Att följa upp samhällsdebatten i skolfrågor
Empirisk studie
Rapportering av examensarbete

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

EXAMINATION
Bedömning av praktiken. Examensarbetet slutrapporteras, granskas och betygsätts. Studenten måste för att bli godkänd bevittna minst ett seminarium för examensarbeten, utöver de två studenten själv medverkar i.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Undervisningsprocessen 2.0poäng
Praktik (varav examensarbete 4p) 7.0poäng

LITTERATUR
Johansson, H (1997). Examensarbete - Luleåmodellen för lärarutbildningarna.
SOU 1997-21. Växa i lärande. Förslag till läroplan för barn och unga, 6-16 år. Stockholm: Fritzes.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för grundskolan.

Utöver ovanstående tillkommer litteratur motsvarande ca 200 sidor som väljs i samråd mellan undervisande lärare och studenter.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 2p, Examensarbete 1p, Praktik 7p.

Kontaktperson: Marie-Louise Annerblom


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15