|
|
|
|
PÄP063 Specialpedagogik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 / åk3, lp3:2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Marja-Liisa Leijon Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Följande kurser godkända: KSP046, PÄP044, PÄS027 MÅL Den studerande ska kunna - skapa en lärande miljö för alla elever i skolan, med utgångspunkt från grundskolans styrdokument, - forskningsmetodik INNEHÅLL Elever med emotionella, sociala och fysiska svårigheter Samhällets stöd till barn med särskilda svårigheter Metoder i skolan för att möta elever med behov av särskilt stöd Alternativa kommunikationsformer Dyslexi Mobbning Fältstudier Forskningsmetodik och statistik UNDERVISNING Kunskapssynen i kursen utgår ifrån ett arbetssätt där både föreläsningar, seminarier och arbete i basgrupper förekommer. Tre fältstudiedagar fördelas under kursen. Forskningsmetodik ingår som en strimma under kursen. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Forskningsmetodik | 1.0poäng |
Elever med behov av särskilt stöd | 4.0poäng |
LITTERATUR Asmervik, S m.fl. (1994). Barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35592-0. Larsson-Svärd, G (1995). Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd. Lund:Studentlitteratur. ISBN 91-44-48351-1. Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30952-X.
Rudberg, B (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |