|
|
|
|
PÄP060 Specialpedagogik - damp, autism 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar kurs / Gr 1-7, Fl, Fp / åk3, lp3:1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Majbritt Persson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-11-23. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism och DAMP samt om samhällsansvaret för dem som fått dessa diagnoser. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen. INNEHÅLL Lagstiftning: skollag, SoL, LSS Styrdokument för förskola - skola Autism, DAMP Förhållningssätt och arbetsmetoder Att vara förälder UNDERVISNING Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete i autism/DAMP EXAMINATION Examination sker genom litteraturseminarier, fördjupningsarbete och skriftlig individuell uppgift. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Damp | 2.0poäng |
Autism | 2.0poäng |
Samhällsansvar, intresseorganisationer | 1.0poäng |
LITTERATUR Beckman, V; Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och kultur. ISBN 91-27-03835-1. Freltofte, S (1998). Att stödja barn med DAMP. Neuropedagogik för barn och föräldrar. Natur och kultur. ISBN 91-27-07157-x. Gillberg, C (1994). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och kultur. ISBN 91-27-03051 2. Styrdokument för förskola, skola, förskoleklass och fritidshem. Duvner, T (1994) Barnenspsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A B W Medicin, Liberutbildning, ISBN 91-634-0668-3
En av följande biografier eller liknande: |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |