Luleå University of Technology
home search contact us student
Course Catalog 1999/2000


Education and Teaching Methods

PÄP060 Special Education - DAMP and Autism 7.5 ECTS credits

TIMEPERIOD:
Q3

LANGUAGE:Swedish

EXAMINER
Majbritt Persson Univ adj


PREREQUISITES
General entrance requirements.

COURSE AIM
The aims of the course are that students:
- acquire basic knowledge of the functional handicaps autism and DAMP, and of the responsibility that the community has for these groups of people
- acquire knowledge of approaches and working methods, and of how the handicaps effect the family

CONTENTS
Legislation: the Education Act, the Social Services Act.
Policy and procedure guidelines/requirements for pre-school and school.
Autism and DAMP.
Approaches and working methods.
To be the parent of a child in need of special support.

TEACHING
Lectures, literature seminars and an individual in-depth study of autism/DAMP.

EXAMINATION
Participation in literature seminars, evaluation of individual in-depth studies and of individual hand-in assignments.
COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass.

ITEMS/CREDITS
DAMP 3.00ECTS
Autism 3.00ECTS
Public responsibility and interest groups 1.50ECTS

COURSE LITERATURE
Beckman, V; Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och kultur. ISBN 91-27-03835-1.
Freltofte, S (1998). Att stödja barn med DAMP. Neuropedagogik för barn och föräldrar. Natur och kultur. ISBN 91-27-07157-x.
Gillberg, C (1994). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och kultur. ISBN 91-27-03051 2.
Styrdokument för förskola, skola, förskoleklass och fritidshem.
Duvner, T (1994) Barnenspsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A B W Medicin, Liberutbildning, ISBN 91-634-0668-3

En av följande biografier eller liknande:
Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5.
Grandien, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber. ISBN 91-634-0673-x.
Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91.972641-2-1.
Tikkanen, M (1992). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0.
Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9.
Andersson, U (1999) Vildkälla.


REMARKS


Further information: International Office


Valid for the academic year 1999/2000.

Web Editor: Karin.Lindholm@dc.luth.se


The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish


LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399
Last edited 1999-12-15