|
|
|
|
PÄP055 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU 4-9 åk 1 / lp 3-4:1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Majbritt Persson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Justerad 1999-11-08. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande ska efter avslutad kurs: - utvecklat medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling - tillägnat sig kunskap om elever med behov av särskilt stöd, en orientering om grundläggande läs- och skrivinlärning samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen - tillägnat sig kunskaper om att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklat förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete. - blivit förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blivit medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffat sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalitet. INNEHÅLL Specialpedagogik, specialmetodik. Konflikthantering och mobbning. Orientering om läs- och skrivinlärning. Läs- och skrivsvårigheter. Psykosocial arbetsmiljö. Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Elevutvärdering, betygsättning och prov. Elever och lärare i demokratisk samverkan. UNDERVISNING I kursen varvas teori och praktik. Den skolförlagda delen omfattar åtta poäng och är förlagd till grundskolans fjärde till nionde studieår. Formerna för undervisningen är föreläsningar, lektioner och seminarier. Under kursens skolförlagda del slutförs examensarbetets praktiska del. EXAMINATION Den vetenskapliga bakgrunden till examensarbetet bedöms. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik (varav examensarbete 4,0) | 8.0poäng |
Didaktik | 2.5poäng |
Barn/ungdomar med särskilt stöd | 3.5poäng |
LITTERATUR Asmervik, S m.fl. (1994). Barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Stockholm: Liber utbildning. Jensen, E (1996). Aktiv metodik. Jönköping: Brain Books AB. ISBN 91-88410-56-0. Skolverket (1994). Betygsboken. Stockholm: Skolverket. ISBN 91-88372-86-3. Stadler, E (1994). Dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3. Stensmo, C (1991). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur. Stensmo, C (1996). Ämnesdidaktik i grundskollärarutbildningen: en kamratgranskning av 4-9 programmet i Karlstad. Sundgren, G (1996). Kunskap och demokrati. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-60441. Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6. Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G, och Starrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. Utöver ovanstående litteratur tillkommer ca 1000 sidor litteratur, efter överenskommelse med undervisande lärare. ÖVRIGT RESURSER: Ped 3,5p, Ämnesdidaktik 2,5p, Pr 8p, Ex.arb. 1p. Kontaktperson: Majbritt Persson |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |