|
|
|
|
PÄP053 Läraren som ledare 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU 4-9 / åk 1, lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Kjell Johansson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12. Justerad 99-11-01. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL De studerande ska efter avslutad kurs ha: - kunskaper om skolans mål och värdegrund samt om mål och arbetsformer som gäller för de verksamheter grundskolan samverkar med - kunskaper om datorsamhället, datoranvändning och datorstödd undervisning - kunskap om lärares ansvar och sekretess i skolan - kunskap om kopieringsrätt och begränsningar - viss kunskap om forskning i skolan och didaktikbegreppet INNEHÅLL Skolans styrinstrument, skolan som samhällsinstitution och skolan som arbetsplats. Att vara lärare. Grundläggande forskningsmetodik och pedagogiskt utvecklingsarbete. Förberedelse av examensarbete, forsknings-PM påbörjas. Ansvars och sekretessfrågor. Upphovsrättsfrågor Introduktion till didaktik UNDERVISNING I kursen varvas teori och praktik. Den skolförlagda delen omfattar fem poäng och är förlagd till i huvudsak grundskolans studieår 7-9. Formerna för undervisningen är föreläsningar, lektioner och seminarier. Inom kursen ska även ett forsknings-PM som ligger till grund för examensarbetet skrivas och bedömas. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Praktik/praktikrapport | 6.0poäng |
Lärarens yrkesroll (varav IT) | 3.0poäng |
Examensarbete | 1.0poäng |
LITTERATUR Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6. Dahlgren, H (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enligt Lpo-94. Solna: Ekelunds förlag. Ferm, C (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag. Johansson, H (1997). Examensarbeten. Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande. Liljeqvist, K (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4. Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Stockholm: Skolverket. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94/Lpf-94). Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Utdrag ur gamla läroplaner. Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuella styrdokument. REFERENSLITTERATUR Johannesson, G (red) (1995). Claris Works för studenter. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61191-9. Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. ÖVRIGT RESURSER: Ped 2p, Met 1p, Sk 1p, Pr 5p, Ex.arb. 1p. Kontaktperson: Kjell Johansson |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |