Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP053 Läraren som ledare 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 / åk 1, lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12. Justerad 99-11-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
De studerande ska efter avslutad kurs ha:
- kunskaper om skolans mål och värdegrund samt om mål och arbetsformer som gäller för de verksamheter grundskolan samverkar med
- kunskaper om datorsamhället, datoranvändning och datorstödd undervisning
- kunskap om lärares ansvar och sekretess i skolan
- kunskap om kopieringsrätt och begränsningar
- viss kunskap om forskning i skolan och didaktikbegreppet

INNEHÅLL
Skolans styrinstrument, skolan som samhällsinstitution och skolan som arbetsplats.
Att vara lärare.
Grundläggande forskningsmetodik och pedagogiskt utvecklingsarbete.
Förberedelse av examensarbete, forsknings-PM påbörjas.
Ansvars och sekretessfrågor.
Upphovsrättsfrågor
Introduktion till didaktik

UNDERVISNING
I kursen varvas teori och praktik. Den skolförlagda delen omfattar fem poäng och är förlagd till i huvudsak grundskolans studieår 7-9. Formerna för undervisningen är föreläsningar, lektioner och seminarier. Inom kursen ska även ett forsknings-PM som ligger till grund för examensarbetet skrivas och bedömas.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Praktik/praktikrapport 6.0poäng
Lärarens yrkesroll (varav IT) 3.0poäng
Examensarbete 1.0poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Dahlgren, H (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enligt Lpo-94. Solna: Ekelunds förlag.
Ferm, C (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag.
Johansson, H (1997). Examensarbeten. Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Liljeqvist, K (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4.
Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Stockholm: Skolverket.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94/Lpf-94).
Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Utdrag ur gamla läroplaner.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuella styrdokument.
REFERENSLITTERATUR
Johannesson, G (red) (1995). Claris Works för studenter. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61191-9.
Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 1p, Sk 1p, Pr 5p, Ex.arb. 1p.

Kontaktperson: Kjell Johansson

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15