|
|
|
|
PÄP050 Den reflekterande praktikern 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Birgitta Spets Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-05. Justerad 199-11-08. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande á utvecklar sin förmåga att reflektera över sin egen och andras lärarpraktik á utvecklar sin förståelse för den professionella reflektionens betydelse för en lärarroll i ständig utveckling á utvecklar sin förståelse för den vetenskapliga teorins och den praktiska tillämpningens ömsesidiga beroende á lägger grunden till forskning i lärande INNEHÅLL á Fallstudier med utgångspunkt i erfarenheter under praktiken. á Presentation av pedagogiskt utvecklingsarbete. á Lärarrollen och yrkesidentiteten UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 2.0poäng |
Lärarens arbete i teori och praktik | 3.0poäng |
LITTERATUR Arfwessson, G (1992). Arbete i lag och grupp: om grupparbete, tema, projekt och lärarlag i skola och undervisning. Kroksmark, T & Strömqvist, G (red) (1992). Undervisningsmetodik. Lund: Studentlitteratur. Selander, S (1988). Lärobokskunskap. Lund: Studentlitteratur.
Övrig litteratur bestäms senare i överenskommelse mellan lärare och studenter.
FRÅN TIDIGARE KURSER
REFERENSLITTERATUR |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |