Luleå University of Technology
home search contact us student
Course Catalog 1999/2000


Education and Teaching Methods

PÄP050 The Reflective Practitioner 7.5 ECTS credits

TIMEPERIOD:
Q4

LANGUAGE:Swedish

EXAMINER
Birgitta Spets Univ adj


PREREQUISITES
General entrance requiremens and course admission requirements for teacher training.

COURSE AIM
The aims of the course are that students:
- develop their ability to reflect on their own and other´s teaching practice
- develop their understanding of the importance of professional reflection for a teaching role in
constant change
- gain understanding of the interdependency between scientific theory and practical application
- lay the basis of research in learning

CONTENTS
- Case studies based on the students' own experiences during work placement.
- Presentation of educational development work.
- The teaching role and the professional identity.

TEACHING
The teaching will take the form of lectures, seminars and problem-based group-work. The groups will consist of representatives of different subject areas.

EXAMINATION
Written and oral examination, individually and in group.
COURSE GRADE SCALE: pass/fail

ITEMS/CREDITS
Degree project 3.00ECTS
The work of a teacher in theory and practice 4.50ECTS

COURSE LITERATURE
Arfwessson, G (1992). Arbete i lag och grupp: om grupparbete, tema, projekt och lärarlag i skola och undervisning.
Kroksmark, T & Strömqvist, G (red) (1992). Undervisningsmetodik. Lund: Studentlitteratur.
Selander, S (1988). Lärobokskunskap. Lund: Studentlitteratur.

Övrig litteratur bestäms senare i överenskommelse mellan lärare och studenter.

FRÅN TIDIGARE KURSER
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-0005-3.
Hallerström, H. (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H. (1997) Examenarbeten. Luleåmodellen för pedagogutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.

REFERENSLITTERATUR
Dalin, P (1996). Utbildning för ett nytt århundrade. Stockholm: Liber. ISBN 91-47-04801-8.
Egidius, H. Problembaserad inlärning - en introduktion.
Hård af Segerstad, H (1997). Problembaserat lärande. Stockholm: Liber. ISBN 91-4704898-0.
Madsén, T (red) (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-34821-5.
Rudhe, E och Skolverket (1996). Ur nöd i lust. Västervik: Ekbland & Co. ISBN 91-88373-64-9
Voss. Inlärningsrevolutionen.
Westman, F (1991). Läraryrket ä en kärlekshandling? Artemis. ISBN 91-87762-25-0.


REMARKS


Further information: International Office


Valid for the academic year 1999/2000.

Web Editor: Karin.Lindholm@dc.luth.se


The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish


LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399
Last edited 1999-12-15