|
|
|
|
PÄP047 Elevens lärande, gymnasielärarutbildning 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Birgitta Spets Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12. Justerad 99-11-01. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande á utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera, leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling á skaffar sig kunskap om ungdomars och vuxnas utveckling och lärande samt utvecklar ämnesdidaktisk medvetenhet á skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i ämneslärarens praktiska arbete á grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen INNEHÅLL á Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn. Skolans värdegrund. Lärarens självbild. Pedagogisk och ämnesdidaktisk grundsyn. á Elevers lärande och utveckling - i allmänhet och i ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Forskning i lärande. á Köns- och kulturperspektivets betydelse för lärande och utveckling. Ungdomars livsmiljö. á Pedagogiska förgrundsgestalter. Vuxenpedagogik. Ämnesdidaktik i ett historiskt perspektiv. á Informationsteknik UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik | 4.0poäng |
Pedagogik och ämnesdidaktik i ett hist perspektiv | 1.5poäng |
Ungdomars och vuxnas lärande och utveckling mm | 2.0poäng |
Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn mm | 1.5poäng |
LITTERATUR Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6. Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3. Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1. Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00373-0. Jerlang, E (red) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Skolverket. Bildning och kunskap Skolverket. Överenskommet. Stensmo. Pedagogisk filosofi. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare. Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
REFERENSLITTERATUR |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |