Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP037 Fritidspedagogens roll i barns och ungdomars livsmiljö 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
FP, Skellefteå / åk1, lp1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Maj-Britt Hademalm Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-11-01 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-04-03.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid.

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig kunskaper om olika ungdomsverksamheter, samt en förståelse för deras historiska, ideologiska och kulturella bakgrund. De studerande skall ha insikter om vilka krav som ställs i den kommande fritidspedagogrollen.
De studerande skall också:
- stimuleras till eget tänkande och egen utveckling som ledare och människa
- förstå sig själv, sina attityder och beteenden, men även kunna förstå sina egenskaper och möjligheter
- ha kännedom om individen, grupper och grupprocesser med avseende på olika normsystem, samarbete och konflikthantering
- kunna använda sina kunskaper, insikter och färdigheter i arbetet med individer och grupper i olika situationer relaterat till yrkesrollen

INNEHÅLL
Barns och ungdomars utveckling med fokusering på åldrarna 12-20 år
Sociala, kulturella, språkliga och ekonomiska skillnader i samhället
Samband mellan barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras utveckling
Socialisationsprocessen och olika socialisationsteorier
Datoriseringens samhälleliga konsekvenser
Olika tonårskulturer
Jämlikhet och jämställdhet
Att arbeta som fritidspedagog med ungdomar och deras fritid
Etik och moralfrågor
Projektarbete

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppdiskussioner och seminarier. Ett projektarbete i grupp genomförs med anknytning till barns och ungdomars livsmiljö. En temadag om etik och moralfrågor ingår i början av kursen. I kursen ingår även 4p praktik som förläggs till olika verksamheter bland ungdomar.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Socialisationsprocess/seminarieuppgifter 3.0poäng
Barn- och ungdomars livsmiljö/proj.arbete 2.0poäng
Praktik/-uppgift/-rapport 5.0poäng

LITTERATUR
Ardström, B (1995). Att vara ledare i öppen verksamhet.
Forsnäs, J m.fl. (1994). Ungdomskultur i Sverige. FUS-rapport 1994:6. Brutus Östlings Bokförlag Symposion AB. ISBN 91-7139-200-9.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0729-9.
Hammarström, A (1996). Arbetslöshet och ohälsa - om ungdomars livsvillkor. Studentlitteratur. ISBN 91-44-46021-X.
Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur. ISBN 91 2705547.7
Jönsson, J m.fl. (1993). Skola, fritid, framtid. Studentlitteratur. ISBN 91-44-38421-1
Stensmo, C (1991). Socialpedagogik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-33631-4.
Åhlund, A (1997). Multikultiungdom. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00221-1.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 4p, Sk 2p, Pr 4p.

Kontaktperson: Maj-Britt Hademalm

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15