|
|
|
|
PÄP037 Fritidspedagogens roll i barns och ungdomars livsmiljö 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD FP, Skellefteå / åk1, lp1-2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Maj-Britt Hademalm Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-11-01 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-04-03. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid. MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig kunskaper om olika ungdomsverksamheter, samt en förståelse för deras historiska, ideologiska och kulturella bakgrund. De studerande skall ha insikter om vilka krav som ställs i den kommande fritidspedagogrollen. De studerande skall också: - stimuleras till eget tänkande och egen utveckling som ledare och människa - förstå sig själv, sina attityder och beteenden, men även kunna förstå sina egenskaper och möjligheter - ha kännedom om individen, grupper och grupprocesser med avseende på olika normsystem, samarbete och konflikthantering - kunna använda sina kunskaper, insikter och färdigheter i arbetet med individer och grupper i olika situationer relaterat till yrkesrollen INNEHÅLL Barns och ungdomars utveckling med fokusering på åldrarna 12-20 år Sociala, kulturella, språkliga och ekonomiska skillnader i samhället Samband mellan barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras utveckling Socialisationsprocessen och olika socialisationsteorier Datoriseringens samhälleliga konsekvenser Olika tonårskulturer Jämlikhet och jämställdhet Att arbeta som fritidspedagog med ungdomar och deras fritid Etik och moralfrågor Projektarbete UNDERVISNING Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppdiskussioner och seminarier. Ett projektarbete i grupp genomförs med anknytning till barns och ungdomars livsmiljö. En temadag om etik och moralfrågor ingår i början av kursen. I kursen ingår även 4p praktik som förläggs till olika verksamheter bland ungdomar. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Socialisationsprocess/seminarieuppgifter | 3.0poäng |
Barn- och ungdomars livsmiljö/proj.arbete | 2.0poäng |
Praktik/-uppgift/-rapport | 5.0poäng |
LITTERATUR Ardström, B (1995). Att vara ledare i öppen verksamhet. Forsnäs, J m.fl. (1994). Ungdomskultur i Sverige. FUS-rapport 1994:6. Brutus Östlings Bokförlag Symposion AB. ISBN 91-7139-200-9. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0729-9. Hammarström, A (1996). Arbetslöshet och ohälsa - om ungdomars livsvillkor. Studentlitteratur. ISBN 91-44-46021-X. Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur. ISBN 91 2705547.7 Jönsson, J m.fl. (1993). Skola, fritid, framtid. Studentlitteratur. ISBN 91-44-38421-1 Stensmo, C (1991). Socialpedagogik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-33631-4. Åhlund, A (1997). Multikultiungdom. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00221-1. ÖVRIGT RESURSER: Ped/Met 4p, Sk 2p, Pr 4p. Kontaktperson: Maj-Britt Hademalm |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |