Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN614 Matematik i grundskolan 4-9 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Matematik/Tillämpad matematik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99 -
/ VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Håkan Broström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundskollärarexamen, inriktning 1-7 MaNo eller motsvarande äldre lärarutbildning.

MÅL
De studerande skall efter kursen ha fördjupade kunskaper om:
- matematisk talteori och talsystemets utveckling och uppbyggnad,
- matematikens utveckling i ett historiskt perspektiv,
- några centrala områden inom grundskolans matematik och matematikdidaktik.
De skall vidare vara förtrogna med:
- räkneregler och algoritmer, algebraiskt tänkande och problemlösningsstrategier,
- den innehållsmässiga betydelsen av algebra och problemlösning med hjälp av ekvationer,
- prov och utvärderingar i grundskolans senare studieår.

INNEHÅLL
Naturliga-, hela-, rationella-, irrationella- och komplexa tal. Primtal. Euklides algoritm. Aritmetikens fundamentalsats. Moduloräkning. Algebrans fundamentalsats. Faktorsatsen. Polynomdivision. Utsaga, implikation, ekvivalens och ekvation. Deduktion och induktion. Geometriska serier och induktionbevis. Binomialteoremet. Didaktik för grundskolan framför allt inom talteori, algebra och ekvationer samt geometri. Samband och skillnader mellan procedurkunskaper - begreppskunskaper, tillämpningsuppgifter - problemlösningsuppgifter, uppnåendemål - strävandemål, huvudräkning - algoritmer. Miniräknarens betydelse. Språkets betydelse i matematik. Samtal, resonemang och arbetsformer. Provs betydelse och funktion i samspelet elev - lärare - förälder. Utvärderingars betydelse enskilt - lokalt - nationellt - internationellt. Läromedlens, de nationella provens och lärarnas inflytande på innehållet i matematikundervisningen.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Matematik/kursuppgifter 5.0poäng
Matematik/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel.
ISBN 91-970563-6-7.
Hellström m.fl. (1998). Elementär algebra. ISBN 91-44-00897.
Unenge (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5.
Nämnaren Tema (1996). Matematik ett kommunikationsämne. Göteborg: Kompendiet. ISBN 91-88450-06-6.
Nämnaren Tema (1997). Algebra för alla. Göteborg: Kompendiet. ISBN 91-88450-08.
Skolverket (1996). Kursplaner och betygskriterier.
Vretblad, A (1995). Algebra och kombinatorik. Gleerups förlag. ISBN 91-40-62153-7.

ÖVRIGT
RESURSER: Ma 10p.

Kontaktperson: Håkan Broström

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15