Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN613 Matematik i grundskolan 1-7 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Matematik/Tillämpad matematik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99 -
/ VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Håkan Broström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundskollärarexamen, inriktning 1-7 SvSo eller motsvarande.

MÅL
De studerande skall efter kursen ha fördjupade kunskaper om:
- matematikens utveckling i ett historiskt perspektiv,
- talsystemets utveckling och uppbyggnad,
- några centrala områden inom grundskolans matematik och matematikdidaktik
De skall vidare vara förtrogna med:
- räkneregler och algoritmer, algebraiskt tänkande och problemlösningsstrategier,
- prov och utvärderingar i grundskolan.


INNEHÅLL
Tiotalsövergång, additions- och multiplikationstabeller, automation. Olika positionssystem och algoritmer. Naturliga-, negativa-, rationella-, irrationella tal. Primtal. Sambanden mellan addition - subtraktion och multiplikation - division. Huvudräkning och överslagsräkning. Betydelsen av enheter. Sambandet bråk - division. Sambandet bråk - decimaltal - procent. Procentbegreppet. Grundläggande geometri samt geometrins betydelse och funktion för begreppsförståelse inom andra kunskapsområden inom matematik. Införandet av ett algebraiskt tänkande i tidigare skolår. Samband och skillnader mellan procedurkunskaper - begreppskunskaper, tillämpningsuppgifter - problemlösningsuppgifter, uppnåendemål - strävandemål, huvudräkning - algoritmer. Miniräknarens betydelse. Språkets betydelse i matematik. Samtal, resonemang och arbetsformer. Provs betydelse och funktion i samspelet elev - lärare - förälder. Utvärderingars betydelse enskilt - lokalt - nationellt - internationellt. Läromedlens, de nationella provens och lärarnas inflytande på innehållet i matematikundervisningen.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Matematik/kursuppgifter 5.0poäng
Matematik/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7.
Unenge (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5.
Nämnaren Tema (1997). Algebra för alla. Göteborg: Kompendiet. ISBN 91-88450-08.
Nämnaren Tema (1996). Matematik ett kommunikationsämne. Göteborg: Kompendiet. ISBN 91-88450-06-6.
Kursplaner och styrdokument.
Diagnostiskt material i matematik, skolår 2. Lärarhögskolan i Stockholm, utg. 96-02.
REFERENSLITTERATUR
TIMSS-rapport, Nationell utvärdering i ma 1992, Lgr80.

ÖVRIGT
RESURSER: Ma 10p.

Kontaktperson: Håkan Broström

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15