Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN612 Naturvetenskaplig påbyggnad för Gr 1-7 svso 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Peter Bengtsson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-12-02 att gälla tills vidare

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet och genomgången lärarutbildning.

MÅL
De studerande skall tillägna sig kunskaper om:
á vetenskapsmetodik och experimentet som vetenskapsmetod ur ett didaktiskt perspektiv
á den naturvetenskapliga undervisningens metodik och didaktik både i klassrummet och utomhus
á hur man anknyter undervisningen till vardagsfenomen och elevernas begrepssfär
á naturvetenskapens idéhistoriska utveckling samt naturvetenskaplig modell- och begreppsbildning
á miljöundervisningens mål, metodik och samhällsbetydelse, lokalt, globalt och historiskt
á atomteorin som förklaringsmodell för kemiska processer och fysikaliska fenomen
á materians och livets uppbyggnad i olika organisations- och komplexitetsnivåer
á jorden och vår plats i universum samt energiflöden genom naturliga och tekniska system
á materiens oförstörbarhet, omvandling, nedbrytning, kretslopp och spridning i ett miljöperspektiv
De studerande skall utveckla:
á praktiska färdigheter i laborativa, undersökande och utomhuspedagogiska arbetssätt
á omsorg och respekt för naturen och det levande samt en beredskap till etiskt ställningstagande rörande den moderna teknikens tillämpningar
á förtrogenhet med elevers föreställningar om naturvetenskapliga, tekniska och ekologiska processer
á förmåga att använda datorn och IT som hjälpmedel i den naturvetenskapliga undervisningen.

INNEHÅLL
BIOLOGI
Cellens uppbyggnad och funktion. Genetik, den genetiska koden och ärftligheten.
Grundläggande evolutionslära. Mikrobiologi; bakterier, virus och vanliga sjukdomar.
Människans och djurens grundläggande anatomi och fysiologi. Hälsa, SANT och sexualkunskap.
Botanisk fysiologi och anatomi i ett evolutionsperspektiv.
Artkunskap, fauna och flora. Organismvärldens diversitet, utveckling och systematisering.
Ekologi, innefattande även vinterekologi, limnologi och marinbiologi.
Natursyn i ett historiskt perspektiv. Utomhuspedagogik och miljödidaktik.
Humanekologi, människans inverkan på jordens livsmiljö.
Biologiundervisningens didaktik och metodik.



FYSIK
Grundläggande begrepp ur den klassiska fysiken, mekanik.
Materiens former och omvandling, varmelära.
Meteorologi, jordens fysik, astronomi och kosmologi.
Akustiska- och optiska fenomen, mekaniska och elektromagnetiska vågor
Ellära och elektronik, experiment och tillämpning i vardagen och det moderna samhället.
Elektriska och magnetiska fält, lik- och växelström, elektriska motorer.
Modern fysik och dess framväxt i ett vetenskapshistoriskt perspektiv.
Samhällets olika energisystem, deras funktion samt för- och nackdelar.
Fysikundervisningens didaktik och metodik.

KEMI
Grundläggande atomteori, periodiska systemet, kemisk bindning, kemiska reaktioner och termokemi.
Kemiska föreningar och vardagslivets kemiskt tekniska produkter
Omvandlingar, faser och fasövergångar.
Vattnets kemi, inklusive löslighet, jämvikter och pH-begreppet. Oxidation och reduktion.
Organisk kemi, biokemi och livsmedelskemi i vardagslivet och samhället
Industriell förädling av råvaror, t ex skogs- och metallindistri samt miljökonsekvenser av detta.
Miljökonsekvenser och risker i samband med hantering av avfall, kemikalier och brandfarliga ämnen.
Kemiundervisningens didaktik och metodik.

TEKNIK
Teknikens plats i samhället i historiskt perspektiv. Några exempel på transportteknik, livsmedelsteknik och reglerteknik. Praktiska övningar i teknikverkstad, konstruktionsuppgifter. Elektronik, komponenter och system, en teknisk konstruktionsuppgift.
Teknikdidaktik och tillämpad teknik i klass under fältstudier.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, grupparbeten, exkursioner och fältstudier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Fältstudier, kursuppgift 1.5poäng
Teknik, kursuppgifter 2.0poäng
Kemi/tentamen 5.5poäng
Fysik/tentamen 5.5poäng
Biologi/tentamen 5.5poäng

LITTERATUR
Campbell, Mitchell & Reece (1997). Biology: Concepts & Connections. Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-8053-2022-9.
Fitter, R & Fitter, A (1993). Bonniers Flora i färg. Bonnier Alba. ISBN 91-34-51461-9.
- (1995). Utbildningspaketet Naturligtvis. Friluftsfrämjandet.

Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 & 2. Norlands skolkonsult.
Giancoli, D C (1998). Physics Principles with Applications. Prentice-Hall. ISBN 0-13-611971-9.
Joesten, Netterville & Wood (1993). World of Chemistry, Essentials. Saunders College Publishing.
Sundin, B (1995). Teknikutveckling, Teknik och samhälle i ett historiskt perspektiv. ACTEC läromedel. ISBN 91-88078-13-2.

REFERENSLITTERATUR
Andersson, S, Sonesson, S & Vannerberg N-G (1989). Kemin i samhället. ISBN 91-634-1192-X.
Brunner, W (1996). Solvagnen - visioner till din miljöundervisning. Liber utbildning. 117s.
Brunn, B & Singer, A (1985). Alla Europas fåglar i färg. Bonnier Fakta. ISBN 91-34-50328-5.
Dehlin, S (1994). Det rationella paradiset. Konsumentverket. ISBN 91-7398-485-X.
Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Studentlitteratur. ISBN 91-44-32282-8.
Harlen, W (1985). Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7.
Helldén, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber. ISBN 91-634-0523-7.
- (1997). Miljöeffekter - Kompendium i miljöskydd, del 4. KTH, Industiellt miljöskydd. ISBN 91-630-5732-8.
Moché, D L (1993). Astronomy: a self teaching guide. John Wiley & Sons, Inc. ISBN 0-471-53001-8. (342s)
Persson, H (1996). Försök med fysik. Almqvist & Wiksell. 91-21-14764-7.
Persson, H (1997). Försök med kemi. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14781-7.
Norkvist, H & Powell, D (1997). Försök med teknik. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14780-9.
Sörlin, S (1991). Naturkontraktet. Carlssons Bokf. ISBN 91-7798-447-1.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 6p, Fy 6p, Ke 6p, Tk 2p.

Kontaktperson: Peter Bengtsson


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15