Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN611 Grundkurs i teknik för lärare, inriktning så 4-9 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Teknologi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99 -
/ VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-05.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleutbildning med pedagogisk inriktning

MÅL
De studerande skall efter kursen ha kunskap om:
- teknikämnet i grundskolan enligt Lpo 94, utformandet av lokala kursplaner,
- vardagsteknik och teknik i hemmet som utgångspunkter för undervisningen,
- några teknikområden som lämpar sig för grundskolans teknikundervisning,
- varierade metoder i teknikundervisningens didaktik, pojkars och flickors teknikintresse,
- tekniken som stöd för naturvetenskapliga undersökningar, och vice versa,
- den lokala teknikhistorien.
De skall vidare vara förtrogna med:
- teknikens utveckling i ett historiskt perspektiv,
- teknikens betydelse för samhällets utveckling och vår fysiska miljö,
- säkerhetsaspekter i praktisk teknikundervisning.

INNEHÅLL
MOMENT 1
Teknikämnets innehåll och identitet med utgångspunkt från styrdokumenten. Analyser och förhållningssätt till den vardagsnära tekniken inklusive tekniska tillämpningar i hemmiljön. Ellära och elektronik. Säkerhetsfrågor. Anknytning mellan naturvetenskap och teknik. Planering av teknikmoment.
MOMENT 2
Tekniken i ett historiskt perspektiv med anknytning till den lokala teknikhistorien. Verktyg, material och bearbetningsmetoder. Anknytning mellan naturvetenskap och teknik. Några tillämpningar inom mät-, styr- och reglerteknik. Datoranknytning. Eget utvecklingsarbete

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, laborationer, praktiska övningar, studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Mom 2. Utvecklingsarbete 2.0poäng
Mom 2. Teknikhistoria och naturvetenskap/kursuppgift 3.0poäng
Mom 1. Ellära & elektronik/tentamen 2.0poäng
Mom 1. Vardagsteknik/kursuppgift 3.0poäng

LITTERATUR
Ginner, T & Mattsson G (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. 220 s. ISBN 91-44-48201-9.
Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Lund: Studentlitteratur. 446 s. ISBN 91-44-32282-8.
Sjöberg, S (1997). Puls Teknik, för grundskolans senare del. Natur och kultur. ISBN 91-27-60473-X.
Litteratur som väljs i samråd med undervisande lärare tillkommer.
REFERENSLITTERATUR
Sundin, B (1991). Den kupade handen. Carlssons förlag. ISBN 91-7798-44-39.
Puls för grundskolans senare del. Teknik. Lärarpärm. Natur och kultur. ISBN 91-27-60474-8.

ÖVRIGT
RESURSER
Moment 1: Tk 4,5p, Fy 0,5p.
Moment 2: Tk 4,5p, Ke 0,5p.


Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15