|
|
|
|
PÄN611 Grundkurs i teknik för lärare, inriktning så 4-9 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Teknologi NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-99 - / VT-00 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Crister Björk Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-05. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleutbildning med pedagogisk inriktning MÅL De studerande skall efter kursen ha kunskap om: - teknikämnet i grundskolan enligt Lpo 94, utformandet av lokala kursplaner, - vardagsteknik och teknik i hemmet som utgångspunkter för undervisningen, - några teknikområden som lämpar sig för grundskolans teknikundervisning, - varierade metoder i teknikundervisningens didaktik, pojkars och flickors teknikintresse, - tekniken som stöd för naturvetenskapliga undersökningar, och vice versa, - den lokala teknikhistorien. De skall vidare vara förtrogna med: - teknikens utveckling i ett historiskt perspektiv, - teknikens betydelse för samhällets utveckling och vår fysiska miljö, - säkerhetsaspekter i praktisk teknikundervisning. INNEHÅLL MOMENT 1 Teknikämnets innehåll och identitet med utgångspunkt från styrdokumenten. Analyser och förhållningssätt till den vardagsnära tekniken inklusive tekniska tillämpningar i hemmiljön. Ellära och elektronik. Säkerhetsfrågor. Anknytning mellan naturvetenskap och teknik. Planering av teknikmoment. MOMENT 2 Tekniken i ett historiskt perspektiv med anknytning till den lokala teknikhistorien. Verktyg, material och bearbetningsmetoder. Anknytning mellan naturvetenskap och teknik. Några tillämpningar inom mät-, styr- och reglerteknik. Datoranknytning. Eget utvecklingsarbete UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, laborationer, praktiska övningar, studiebesök. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Mom 2. Utvecklingsarbete | 2.0poäng |
Mom 2. Teknikhistoria och naturvetenskap/kursuppgift | 3.0poäng |
Mom 1. Ellära & elektronik/tentamen | 2.0poäng |
Mom 1. Vardagsteknik/kursuppgift | 3.0poäng |
LITTERATUR Ginner, T & Mattsson G (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. 220 s. ISBN 91-44-48201-9. Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Lund: Studentlitteratur. 446 s. ISBN 91-44-32282-8. Sjöberg, S (1997). Puls Teknik, för grundskolans senare del. Natur och kultur. ISBN 91-27-60473-X. Litteratur som väljs i samråd med undervisande lärare tillkommer. REFERENSLITTERATUR Sundin, B (1991). Den kupade handen. Carlssons förlag. ISBN 91-7798-44-39. Puls för grundskolans senare del. Teknik. Lärarpärm. Natur och kultur. ISBN 91-27-60474-8. ÖVRIGT RESURSER Moment 1: Tk 4,5p, Fy 0,5p. Moment 2: Tk 4,5p, Ke 0,5p. Kontaktperson: Crister Björk |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |