Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN609 Teknik för grundskollärare 1-7 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Teknik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99 -
/ VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundskollärare 1-7 eller motsvarande äldre utbildning, alternativt fritidspedagogutbildning.

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha kunskap om:
- teknikämnet i grundskolan enligt Lpo 94 inklusive tillägg, utformandet av lokala kursplaner,
- vardagsteknik och teknik i hemmet som utgångspunkter för undervisningen,
- några teknikområden som lämpar sig för grundskolans teknikundervisning,
- varierade metoder i teknikundervisningens didaktik, pojkars och flickors teknikintresse,
- tekniken i ett förindustriellt samhälle och hantverksmässiga metoder,
- den lokala teknikhistorien.
De skall vidare vara förtrogna med:
- teknikens utveckling i ett historiskt perspektiv - gammal och ny teknik,
- teknikens betydelse för samhällets utveckling och vår fysiska miljö,
- säkerhetsaspekter i praktisk teknikundervisning.

INNEHÅLL
MOMENT 1, 5 poäng
Teknikämnets innehåll och identitet med utgångspunkt från styrdokumenten. Analyser och förhållningssätt till den vardagsnära tekniken inklusive tekniska tillämpningar i hemmiljön. Enkla övningar inom elläran. Säkerhetsfrågor. Anknytning mellan naturvetenskap och teknik. Planering av teknikmoment.
MOMENT 2, 5 poäng
Tekniken i ett historiskt perspektiv med anknytning till den lokala teknikhistorien. Verktyg material och bearbetningsmetoder. Några tillämpningar ur vardagen. Tekniken i grundskolans tidiga studieår. Utvecklingsarbete.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Mom 2 Utvecklingsarbete 2.0poäng
Mom 2 Teknikhist. med främst hantverksmässiga met./kursuppg 3.0poäng
Mom 1 Ellära,industri & hantverk,styr & reglertekn./tentamen 2.0poäng
Mom 1. Vardagsteknik/kursuppgift 3.0poäng

LITTERATUR
Ginner, T & Mattson, G (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-48201-9. 220s.
Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-32282-8. 446s.
Sjöberg, S (1998). Puls Teknik 4-6, grundbok. Natur och kultur. ISBN 91-27-62961-9.
Litteratur som väljs i samråd med undervisande lärare tillkommer.
REFERENSLITTERATUR
Sundin, B (1991). Den kupade handen. Carlssons förlag. ISBN 91-7798-44-39.
Puls 4-6, Teknik, lärarpärm. Natur och kultur. ISBN 91-27-62962-7.

ÖVRIGT
RESURSER:
Moment 1: Tk 4,5p, Fy 0,5p.
Moment 2: Tk 4,5p, Ke 0,5p.

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15