|
|
|
|
PÄN609 Teknik för grundskollärare 1-7 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Teknik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-99 - / VT-00 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Crister Björk Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundskollärare 1-7 eller motsvarande äldre utbildning, alternativt fritidspedagogutbildning. MÅL De studerande skall efter genomgången kurs ha kunskap om: - teknikämnet i grundskolan enligt Lpo 94 inklusive tillägg, utformandet av lokala kursplaner, - vardagsteknik och teknik i hemmet som utgångspunkter för undervisningen, - några teknikområden som lämpar sig för grundskolans teknikundervisning, - varierade metoder i teknikundervisningens didaktik, pojkars och flickors teknikintresse, - tekniken i ett förindustriellt samhälle och hantverksmässiga metoder, - den lokala teknikhistorien. De skall vidare vara förtrogna med: - teknikens utveckling i ett historiskt perspektiv - gammal och ny teknik, - teknikens betydelse för samhällets utveckling och vår fysiska miljö, - säkerhetsaspekter i praktisk teknikundervisning. INNEHÅLL MOMENT 1, 5 poäng Teknikämnets innehåll och identitet med utgångspunkt från styrdokumenten. Analyser och förhållningssätt till den vardagsnära tekniken inklusive tekniska tillämpningar i hemmiljön. Enkla övningar inom elläran. Säkerhetsfrågor. Anknytning mellan naturvetenskap och teknik. Planering av teknikmoment. MOMENT 2, 5 poäng Tekniken i ett historiskt perspektiv med anknytning till den lokala teknikhistorien. Verktyg material och bearbetningsmetoder. Några tillämpningar ur vardagen. Tekniken i grundskolans tidiga studieår. Utvecklingsarbete. UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Mom 2 Utvecklingsarbete | 2.0poäng |
Mom 2 Teknikhist. med främst hantverksmässiga met./kursuppg | 3.0poäng |
Mom 1 Ellära,industri & hantverk,styr & reglertekn./tentamen | 2.0poäng |
Mom 1. Vardagsteknik/kursuppgift | 3.0poäng |
LITTERATUR Ginner, T & Mattson, G (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-48201-9. 220s. Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-32282-8. 446s. Sjöberg, S (1998). Puls Teknik 4-6, grundbok. Natur och kultur. ISBN 91-27-62961-9. Litteratur som väljs i samråd med undervisande lärare tillkommer. REFERENSLITTERATUR Sundin, B (1991). Den kupade handen. Carlssons förlag. ISBN 91-7798-44-39. Puls 4-6, Teknik, lärarpärm. Natur och kultur. ISBN 91-27-62962-7. ÖVRIGT RESURSER: Moment 1: Tk 4,5p, Fy 0,5p. Moment 2: Tk 4,5p, Ke 0,5p. Kontaktperson: Crister Björk |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |