|
|
|
|
PÄN030 Ekologi - Miljö - Överlevnad 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / Fl, Fp, Gr 1-7 / Lp 4:2 SPRÅK: Engelska/Svenska EXAMINATOR Britta Carlsson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-10-16 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL De studerande skall efter kursen tillägnat sig: á kunskaper och färdigheter för att positivt och konkret fostra och utbilda barn i miljöfrågor á kunskaper om husdjur, odling och människans roll som förutsättningar för ett resursbevarande, ekologiskt uthålligt samhälle á kunskaper om ekologi och kretslopp som grund för fördjupad miljömedvetenhet á en förståelse för miljö- och natursynens utveckling genom tiderna INNEHÅLL Praktisk husdjurshållning, "Gårdsprojektet" Husdjurens roll i ett ekologiskt och historiskt perspektiv Praktisk vardagsekologi Människan i ekosystemet Kretslopp i vardagen Miljöetik Hantverksteknik Miljöfrågor och miljödidaktik UNDERVISNING Lektioner varvas med exkursioner och fältundersökningar i ett projektinriktat och undersökande arbetssätt. I kursen ingår övernattning utomhus. EXAMINATION Examination sker genom skriftliga och muntliga kursuppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Kursuppgifter av skilda slag | 5.0poäng |
LITTERATUR Gustafson-Berge, J (1993). Handbok för vardagsekologi. Linköping: Informationsbyrån. ISSN 1100-4428. Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-137-7. Hallander, H. Husdjur till husbehov. Bokförlaget Blå; Ankan/LT:s. ISBN 91-87956-03-9.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |