Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN025 Fördjupning II ma/na - Livets byggstenar, ma i skolan 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7, ma/na / åk 2, lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Håkan Broström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-05.

FÖRKUNSKAPSKRAV
KSP046 och PÄP044

MÅL
De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig fördjupade kunskaper om:
- materian och livets uppbyggnad i olika organisations- och komplexitetsnivåer
- livets byggstenar i form av organiska molekyler och biomolekylära processer
- livets uppkomst och dess förutsättningar
- cellens uppbyggnad och funktion
- den genetiska koden och ärftligheten samt den genetiska bakgrunden till evolutionsprocesserna
- bakterier och virus
- bioteknik och genteknik
- organkemi och biokemi i vardagslivet och samhället
- några centrala områden inom grundskolans matematik
De studerande skall fördjupa sina insikter om:
- livets uppbyggnad och villkor för människan och andra organismer i ett evolutionärt perspektiv
- naturvetenskaplig och matematisk didaktik
- uppnåendemål och strävansmål i grundskolans kursplaner samt kunna analysera dessa i ett historiskt perspektiv

INNEHÅLL
Organisk kemi och biokemi, livsmedelskemi.
Cellbiologi, mikrobiologi, genetik. Grundläggande evolutionslära. Förberedelse för skolträdgården i termin 5. Fågelexkursioner (från termin 5). Övningar av metodisk och didaktisk karaktär.
Algebra, ekvationer och problemlösning. Läromedlens och diagnostiska provs inflytande på matematikundervisningen. Prov och provkonstruktion. Analys av internationella kunskapsundersökningar. Datorbaserade lärprogram, datorn och lärande II.

UNDERVISNING
Undervisningen sker delvis problembaserat och kompletteras med föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier, laborationer, exkursioner och studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Praktik/praktikrapportering 3.0poäng
Kursuppgifter, laborationer 3.0poäng
Matematik/tentamen 2.0poäng
Biologi, kemi/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7.
Andersson, S, Sonesson, S & Vannerberg N-G (1989). Kemin i samhället. ISBN 91-634-1192-X.
Brunn, B & Singer, A (1985). Alla Europas fåglar i färg. Bonnier Fakta. ISBN 91-34-50328-5.
Campbell, N A (1996). Biology. 4th ed. Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-8053-1957-3.
Joesten, M D & Wood, J L (1996). World of Chemistry. 2nd ed. ISBN 0-03 004463-4.
Nämnaren Tema (1996). Matematik ett kommunikationsämne. Kompendiet, Göteborg. ISBN 91-88450-06-6.
Nämnaren Tema (1997). Algebra för alla. Kompendiet, Göteborg. ISBN 91-88450-08-2.
Unenge (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 2,5p, Ke 2,5p, Ma 3p, Pr 2p.

Kontaktperson: Håkan Broström

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15