Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM337 Industriell produktutveckling 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Industriell marknadsföring

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Val / Lp III

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 990528 att gälla från höstterminen -99.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi C I med marknadsföringsinriktning eller motsvarande.
För studenter inom T-sektorn krävs IEF001, IEM008 samt IEM002 eller motsvarande.

MÅL
Kursens mål är att ge deltagarna kunskaper om och förståelse för hur nya industriprodukter utvecklas och lanseras.

INNEHÅLL
Industriell produktutveckling kommer att behandlas som en affärsstödjande utvecklingsprocess. Processens olika faser kommer att identifieras. Likaså diskuteras hur processen styrs genom att fördjupa kunskaperna om hur projektarbeten organiseras och leds. I detta sammanhang diskuteras också FoU:s roll, och hur ny teknik kan utnyttjas som ett kraftfullt konkurrensmedel. Slutligen kartläggs sambanden mellan produktutveckling och marknadsföring i ett managementperspektiv, och det betonas hur de nya produkterna bäst lanseras och exploateras kommersiellt.

UNDERVISNING
Föreläsningar samt projektarbete med handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftligt prov, redovisning av projektarbete samt graden av aktivt deltagande i obligatoriska moment.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Obligatoriska prov och uppgifter 5.0poäng

LITTERATUR
Meddelas senare

ÖVRIGT
Deltagande vid första undervisningstillfället obligatorisk. Vid frånvaro erbjuds platsen till annan student.

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15