Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEK044 Offensiv kvalitetsutveckling genom kundfokuserad prod.utv 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kvalitetsteknik

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
I4 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Bjarne Bergquist Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 19 februari 1999 att gälla från höstterminen 1999.

FÖRKUNSKAPSKRAV
IEK004 Kvalitetsutveckling grundkurs, samt Matematisk statistik enligt någon av kurserna IEK001, IEK003, IEK005, IEK007, IEK010, IEK011, IEK016, IEK020 eller motsvarande kurs.

MÅL
Utbildningens mål är att
¥ ge kunskap om begrepp och metoder inom kundfokuserad produktutveckling, från identifiering av kundbehov, analys och transformerng till produktkrav, till mätning av uppndd kundtillfredsställelse;
¥ ge förmåga att kritiskt granska och utvärdera observationsmaterial (t.ex. från kundundersökningar) i syfte att identifiera medvetna och omedvetna kundbehov;
¥ ge förmåga att planera och utvärdera försök i samband med kundundersökningar;
¥ ge förmåga att tillämpa statistiska metoder vid kundfokuserad produktutveckling;

INNEHÅLL
Metodik för marknadsundersökningar. Verktyg för identifiering och gruppering av kundönskemål och kundsegment. Fokusgrupper, Kanomodellen, Kundcentrerad planering (QFD). Conjoint analysis. Metoder för reducering av stora observationsmaterial. Multivariata metoder, t.ex. faktor- och principialkomponentanalys och "contigency tables". Mätning av kundtillfredsställelse.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, seminarier, grupparbeten samt laboration. I kursen ingår också ett projektarbete med muntlig och skriftlig redovisning samt obligatoriska inlämningsuppgifter under kursens gång. Obligatorisk närvaro kan förekomma vid grupparbeten och redovisningar.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen med diffrentierade betyg samt obligatoriska uppgifter under kursens gång. Betyget på kursen påverkas av hur obligatoriska moment genomförs och presenteras. Obligatorisk närvaro kan förekomma vid grupparbeten och redovisningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV
Grupp- och projektarbeten 4.0poäng

LITTERATUR
¥ Gustafsson, A. QFD - vägen till nöjdare kunder i teori och praktik, Studentlitteratur, Lund, ISBN 91-44-008820-1, 1998.
¥ Söderlund, M. Den nöjda kunden, Liber Ekonomi, Malmö, ISBN 91-47-04014-9, 1997.
¥ Kompletterande material från Avdelningen för kvalitetsteknik & statistik.

ÖVRIGT
Kursen bygger på aktivt deltagande från de studerande i olika former av grupparbeten. Därför är deltagarantalet maximerat till 36 personer. Förtur ges till studerande som antagits till avslutning i Kvalitetsutveckling. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Kontaktperson: Bjarne Bergquist

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15