Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSS621 Engelska för lärare A II 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Engelska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Clarence Larsson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd vid Institutionen för kommunikation och språk 1994-09-01. Reviderad 1996-03-07och 1998-02

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kursen Engelska för lärare AI, 10 poäng.

MÅL
Kursens mål är att ge grundläggande färdigheter i användningen av engelska i tal och skrift, en orientering om kultur och samhällsförhållanden i främst England och USA samt kunskaper om 1900-talslitteratur med särskilt fokus på barn- och ungdomslitteratur. Genom ett didaktiskt perspektiv med viss samordning mellan momenten avser kursen att stimulera till metodisk variation i klassrumsarbetet.

INNEHÅLL
Moment 1. Muntlig språkfärdighet (3 poäng)
Fortsatta övningar i att tala engelska i olika situationer och att uppfatta och återge engelskt tal.
Grunderna i engelsk fonetik.

Undervisning:
Samtalsövningar, rollspel samt presentationer i grupp och individuellt. Viss integrering med momenten kultur och samhälle samt didaktik.

Examination:
Kontinuerlig bedömning av uttal och muntlig produktionsförmåga, 1p.
Skriftligt prov i fonetik, 1p.
Skriftligt prov i vokabulär, 1p.

Moment 2. Skriftlig språkfärdighet (2 poäng)
Fortsatta övningar i översättning till engelska, uppsatsskrivning samt fri skriftlig produktion.

Undervisning:
Lektionsundervisning och grupparbete. Viss integrering med momenten didaktik och litteratur.

Examination:
Kontinuerlig bedömning i uppsatsskrivning och fri skriftlig produktion, 1p.
Skriftlig prov i översättning, 1p.

Moment 3. Kultur och samhälle (1 poäng)
Fortsatt studium av kultur, vardagsliv och samhällsförhållanden i främst Storbritannien och USA.

Undervisning:
Lektionsundervisning, grupparbeten och redovisningar.

Examination:
Skriftligt eller muntligt prov, 1p.

Moment 4. Vuxenlitteratur (1 poäng)
Studium av modern engelskspråkig litteratur med syfte att stimulera till fortsatt läsning och att främja ett analytiskt förhållningssätt till litteratur. Omfång ca 500 sidor prosa, litteraturkritik och dikter.

Undervisning:
Lektionsundervisning, gruppdiskussioner och redovisningar.

Examination:
Kontinuerlig bedömning samt en skriftlig inlämningsuppgift, 1p.

Moment 5. Barn- och ungdomslitteratur (1 poäng)
Tematiska och strukturella studier av ett urval av klassiker och moderna barn- och ungdomsböcker med särskilt intresse riktat mot hur man arbetar med originallitteratur i klassrummet. Omfång ca 500 sidor.

Undervisning:
Lektionsundervisning, gruppdiskussioner och enskilda uppgifter.

Examination:
Kontinuerlig bedömning samt en skriftlig inlämningsuppgift, 1p.

Moment 6. Ämnesdidaktik och grammatik (2 poäng)
Med utgångspunkt från läroplanen syftar didaktiken till att ge vägledning vid val av stoff och arbetssätt samt orientering om forskningsrön beträffande språkinlärning.

Undervisning:
Lektionsundervisning, gruppövningar samt redovisningsuppgifter.

Examination:
Skriftlig inlämningsuppgift, 2p.



UNDERVISNING
Se rubriken INNEHÅLL.

EXAMINATION
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Frånvaro från provfria moment kan föranleda kompletteringsuppgifter.

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på minst 6 poäng vari ett av proven uppsats eller översättning skall ingå.


KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Ämnesdidaktik och grammatik 2.0poäng
Barn- och ungdomslitteratur 1.0poäng
1900-talslitteratur 1.0poäng
Kultur och samhälle 1.0poäng
Översättning/tentamen 1.0poäng
Uppsats och fri skriftlig produktion 1.0poäng
Vokabulär/tentamen 1.0poäng
Fonetik/tentamen 1.0poäng
Muntlig språkfärdighet 1.0poäng

LITTERATUR
Obligatoriska hjälpmedel för samtliga studerande:
Norstedts stora engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts, senaste upplagan.
Norstedts stora svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts, senaste upplagan.

Dessutom ett av följande lexikon:
Collins Cobuild English Language Dictionary. London: Collins, senaste upplagan
eller
Hornby, A.S., Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English. London: Oxford UP, senaste upplagan
eller
Longman Dictionary of Contemporary English, Harlow: Longman, senaste upplagan.

Moment 1. Muntlig språkfärdighet:
Johansson, S. -Rönnerdahl, G., Introducing English Pronounciation. Lund: Studentlitteratur, senaste upplagan.
Jones, D., English Pronouncing Dictionary. Ed. A.C. Gimson. London: Dent, senaste upplagan,
eller
Wells, J.C., Longman Pronouncing Dictionary. Harlow: Longman, senaste upplagan.
Kopierat material.

Moment 2. Skriftlig språkfärdighet:
Björk, Lennart et al., The Writing Process: Composition Writing for University Students. Lund: Studentlitteratur, senaste upplagan.
Kopierat material.

För enskild träning rekommenderas::
Frykman, E. -Kjellmer, G., Engelskt ordbruk. Stockholm: Esselte Studium, senaste upplagan.
Hübinette, L. -Odenstedt, B., Useful Expressions in English. Lund: Studentlitteratur, 1994.
Rende, C.G. -Petti, V., Engelska synonymordboken. Stockholm: Esselste Studium, senaste upplagan.
Övergaard, G. -Elliot, M-L., Catch 23. Lund: Studentlitteratur, 1989.

Moment 3. Kultur och samhälle:
Kompendium.

Referenslitteratur:
MacQueen, D., American Social Studies: A University Primer. Lund: Studentlitteratur, senaste upplagan.
McDowell, D., Britain in Close-up. London: Longman, senaste upplagan.

Moment 4. Vuxenlitteratur:
Angelou, M., I Know Why the Caged Bird Sings. Virago Press.
Ishiguro, K., The Remains of the Day. Faber.
Lessing, D., The Fifth Child. Longman.

Referenslitteratur:
Ashcroft, B. et al., The Empire Writes Back. Routledge.
Bradbury, M., The American Novel Today. Oxford Paperbacks.
Burgess, A., English Literature. Longman.
Hassan, I., Contemporary American Literature: An Introduction. Fredric Ungar.
An Introduction to the New Literatures in English. Ed. Carole and Jean-Pierre Durix. Longman.
The Cambridge Guide to Literature in English. Ed. Ian Ousby. Cambridge UP.
The Oxford Companion to English Literature. Ed. Margaret Drabble. Oxford UP.

Moment 5. Barn- och ungdomslitteratur:
Caroll, L., AliceÕs Adventures in Wonderland. Puffin.
Dahl, R., Revolting Rhymes.
Magorian, M., Goodnight Mr Tom. Puffin.
Montgomery, L.M., Anne of Green Gables. Puffin.
Ett stort antal bilderböcker kommer att användas för kreativt arbete enskilt och i grupp.

Moment 6. Ämnesdidaktik och grammatik:

Ämnesdidaktik:
Jensen, E., Aktiv metodik. Jönköping: Brain Books, 1995.
Tornberg, U., Språkdidaktik. Kristianstad: Gleerups, 1997.
Kopierat material.
Läroplan för grundskolan

Grammatik:
Svartvik, J. -Sager, O., Engelsk universitetsgrammatik. Stockholm: Esselte Studium, senaste upplagan.
Svartvik, J. -Sager, O. -Hargevik, S., Engelsk universitetsgrammatik. Övningsbok (med facit). Stockholm: Esselte Studium, senaste upplagan.
Kopierat material.

För enskild träning rekommenderas:
Brorström, S., De engelska prepositionerna. Stockholm: A.V. Carlsson, senaste upplagan.
Florby, G. -Fält, E., Grammatiskt ABC: Grammatiska termer och begrepp för effektiva språkstudier. Uppsala: Scripta textproduktion, 1994.
Hargevik, S., Engelska Prepositionsboken. Stockholm: Norstedts, senaste upplagan.
Hargevik, S., Engelska prepositionsövningar. Lund: Studentlitteratur, senaste upplagan.
Sager, O. -Ormelius, S-E., Engelsk ordbildning. Stockholm: Esselte Studium, senaste upplagan.




Kontaktperson:

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16